C-vitaminer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    C-vitaminer

    jag måste kolla det där med C-vitaminen.. när jag gick näringslära på kockskolan så fick lära mig att C var känslig mot värme/luft så det uppenbara vore ju att ytan.. dvs det som blir frysskadat förstörs pga oxidationen. Det borde ju åxå innebära att all fryst mat skulle innehålla "inga" C-vitaminer alls. vilket verkar helt befängt ! finns det något i frysdisken som inte har legat mer än ett par veckor ? och skulle man överhuvudtaget FÅ sälja frysta grönsaker?

    let's get wet
    let's get wet
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Hämtat från ett inlägg av Kristian i tråden om Räkmix http://www.zoopet.com/akvarium/forum...age=3&ARCHIVE=

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    På samma sajt kan man läsa:

    (http://www.djupfrysningsbyran.se/dfb_veta.htm)


    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    --------------------------------------------------------------------------------
    ...djupfrysta grönsaker innehåller ofta mer C-vitaminer, även om de lagrats i flera månader, än många av de grönsaker som saluförs på torget eller i grönsaksdiskarna. Spenat behåller 60% av C-vitaminerna efter 10 månaders infrysning!
    --------------------------------------------------------------------------------
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Jag kan inte bedöma sanningshalten i detta, men skulle bli mycket förvånad om djupfrysningsbranschen far med rena lögner för att vilseleda konsumenterna.

    /Hasse

    ==================================
    http://och.nu/ciklid
    //Uffe

    Kommentar

    • Supermick
      • April 2002
      • 248

      #3
      jag hoppas vi kan slå hål på påståendet att C skulle förstöras efter ett par veckor ! tycker att man kan ju tillföra lite extra om man har lång hantering i "luften" iof T.ex mixer ! då har massan stor kontakt med luften

      let's get wet
      let's get wet

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hejsan,

        Hm.

        De, djupfrysningsbranschen, skriver mot sig själva här - Spenat behåller 60% "...utav spenatens ursprungliga innehåll (=100%) som färsk vara..." av C-vitaminerna efter 10 månaders infrysning !

        Vissa mörkt gröna blad växter håller c vitaminen längre i fryst tillstånd än andra växter.

        Det stämmer, att frysta livsmedel håller vitaminer bättre än på burk. Men går man ut och plockar en jordgubbe i landet och äter den direct får man i sig den maximala mängden c vitamin jordgubben kan producera.

        Generellt innehåller även färska livsmedel i handeln mer näring än frusen så vida de inte har blivit utsatt för hög värme eller kyla.

        cri



        Mvh, cri

        Kommentar

        • Ulf P
          • March 2002
          • 1615

          #5
          Jo, det är väl ganska så välkänt att färska, nyplockade grönsaker, bär etc har maximal utdelning av vitaminer. Men frågan är hur grönsaker hanteras från det att de plockas tills de ligger i butikens diskar? Jag vet inte hur den kedjan ser ut, men misstänker att den inte är lika hårt styrd som frys- och kylkedjan? Kan det vara så att de "färska" grönsaker vi köper i butiken har tappat mer av sitt vitamininnehåll än motsvarande djupfrysta?

          Jag vet inte, jag bara spekulerar. Fakta får gärna läggas på bordet.

          mvh
          /Hasse

          ==================================
          http://och.nu/ciklid
          //Uffe

          Kommentar

          • Tony
            • January 2002
            • 208

            #6
            Detta med C-vitamintillskott i fiskmat... Finns det några vetenskapliga belägg för att det överhuvudtaget är nödvändigt?

            Det jag menar är att det finns endast ett fåtal djur (däribland människan och sköldpaddor) som inte själva producerar C-vitamin.

            Någon som vet med säkerhet att inte fiskarna producerar detta själva (eller att de mår bättre av tillskott)?



            mvh
            Tony Lejvell
            mvh
            Tony Englund

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Hej Hasse,

              Generellt så brukas det säga att om man jämför

              en vara som
              plockats/paketerats/fraktats till affär och hem
              med
              en vara som
              plockats/frysts/paketerats/fraktats till affär och hem

              brukar färsk varan inehålla bra mycket mer näring. Sedan beror det på vilken färskvara vi köper. De produkter som inte är i säsong (stavning!!!??? in season/en saison) innehåller bra mycket mindre näring än de som är i säsong.... Men det beror på varan också, en fäsk kiwi som trots sin långa transport kan innehålla mer c vitamin än en fryst kiwi med samma transport längd.

              På siten (http://www.djupfrysningsbyran.se/dfb_veta.htm) skriver de i stora generella drag och beskriver inte mot vad de har gjort sina jämförelser. En frusen jordgubb inehåller säkert mer näring i januari än en som torkat sedan i sommras. Inget bra exempel men...

              De verkar också diskutera näringsinehållet i varan när de lämnar fabriken... Inte i affären eller väl i hemmet. Känn på det "frusna" paketet överst i frysdisken eller det främsta paketet i kylskåpen i affären... Inga -30grader som de talar om i siten :o)

              Inget fel på frusen mat! Men färsk broccoli och spenat i affären som ser färsk och inte uttorkad ut inehåller mer c vitamin än den frusna.

              Ska se om jag hittar en bättre förklaring på nätet...

              Behöver fisk c vitamin? Bra fråga ser fram mot svaret!

              :o) cri

              Mvh, cri

              Kommentar

              Arbetssätt...