Aufwuchs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    Aufwuchs

    Var på en föreläsning för något år sedan om bla Aufwuchs.

    Aufwuchs är ju det som växer på stenar osv... Och det är ju huvudfödan för bla många malawiciklider om jag förstått det rätt.

    Om man har ett väldigt bra filter så kan man ju bygga en egen aufwuchsutfodrare. Hittade en väldigt fin artikel om aufwuchs... Är det någon som vet om man kan lyckas odla egen aufwuchs hemma, och så att den växer i en såpass snabb takt att den inte blir avbetat på en gång?

    Mina golden spejjar hela tiden mot min bakgrund på jakt efter aufuchs, skulle vara kul om jag kunde ge dem det också!

    Aufwuchs:



    Jag har precis provat klämma lite räkmix mellan två plastplattor med små borrade hål i. Sänkte så ner denna platta i akvariet, efter 3 minuter kom mina små golden på att de skulle börja picka denna "aufwuchs" som sipprade fram ur de små hålen. Fantastiskt kul! Rekommenderas!
    .-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    #2
    ingen som försökt sig på aufwuchs eller?

    .-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Aufwuchs är helt enkelt en algmatta som innehåller en massa små ryggradslösa djur och det går knappast att odla.
      En algmatta kan man odla genom att lägga ut stenar i en vattenbalja på balkongen och ganska snart börjar det växa alger på stenarna, men denna innehåller ju förstås inte djuren då.
      Närmare aufwuchs kommer man nog om man gör en räkmix enligt recept här på zoopet (se Foder-avdelningen) men har proportionerna 90% ärtor och 10% räkor med skal.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PeterW
        • August 2002
        • 630

        #4
        låt säga att man har ett 1000 literskar. Om man tar aufwuchs från malawisjön och placerar detta i 1000 literskaret...

        karet går tomt på fisk i 3 månader, och man låter alger växa genom att belysa och ge näring...

        sedan introducerar man lite lite fisk...

        Kan man inte skapa ett kar med egen aufwuchs, som växer i samma takt som fisken betar av den?



        .-.-.-.-.-Peter...
        .-.-.-.-.-Peter...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Svar - nej.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...