Röda mygglarver. Alla måste läsa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av lilleulv
    Låt oss nu för alltid begrave skrönen om de röda myggen.
    Skönt att höra att det är en skröna. Ska genast upplysa min kropp om det så jag kan börja mata mina fiskar med det, vistas i djuraffärer oavsett om fiskarna håller på att matas eller inte och slippa få problem på labb när fiskarna matats.

    Jag är allergisk mot röda mygg sedan många år (innan jag ens börjat hantera de själv). För min del är det luftburet och jag har för den delen aldrig tänkt på lukten. Får röda, svullna, kliande, geleartade ögon och som sagt, det bara av att vara i samma rum.
    Reagerar nu även på vita mygg, (ibland också levande, både röda och vita), men inte på annat frysfoder förutsatt att jag tvättar händerna.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Rambo
    Sen kan det vara en hygieniskt allmänt bra ide att tvätta händerna efter att ha hanterat djurfoder...
    Instämmer, och det minskar risken en del, eftersom kontaktallergi är det vanligaste. Dock är risken ändå rätt stor och bättre är nog att använda plasthandskar vid hanteringen. På den tiden jag hade affär/var grossist hade jag angivit på förpackningen att man alltid skulle använda plasthandskar vid hanetring av röda mygg.

    Inte ens detta är dock en 100% garanti eftersom det för en del räcker med att komma in i ett rum där det finns röda mygg för att få allergisymptom.
    Här kan det vara värt att varna för frystorkade röda mygglarver eftersom dessa är betydligt farligare än de frysta.

    Lämna en kommentar:


  • lilleulv
    svarade
    röda mygglarver

    Ursprungligen postat av Rambo
    Plockade ut lite ur ett tidigare inlägg där det står ganska tydligt för den som förstår engelska att hemoglobinet i röda mygglarver är kraftigt allergent.
    Kul detalj är min mamma har jobbat med dr. Nils Eriksson på lung och allergi avdelningen i Halmstad

    Röda mygglarver ÄR allergiframkallande och det ÄR ett foder som många fiskar älskar. Sen får man själv ta ställning till om det är värt risken att bli allergisk.

    Sen kan det vara en hygieniskt allmänt bra ide att tvätta händerna efter att ha hanterat djurfoder...
    Se det sista var ett råd, som borde vara självklart, men nog inte alltid är det.

    Lämna en kommentar:


  • Rambo
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    ....These hemoglobins of chironomids are potent allergens... Eriksson et al. (71) tested the skin of 2368 consecutive Swedish adult patients with asthma and/or rhinitis, with a chironomid extract prepared from fish food. Twenty-six percent of the atopics were skin test positive" .....
    Plockade ut lite ur ett tidigare inlägg där det står ganska tydligt för den som förstår engelska att hemoglobinet i röda mygglarver är kraftigt allergent.
    Kul detalj är min mamma har jobbat med dr. Nils Eriksson på lung och allergi avdelningen i Halmstad

    Röda mygglarver ÄR allergiframkallande och det ÄR ett foder som många fiskar älskar. Sen får man själv ta ställning till om det är värt risken att bli allergisk.

    Sen kan det vara en hygieniskt allmänt bra ide att tvätta händerna efter att ha hanterat djurfoder...

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Väldig intressant tråd att läsa du länkade till.
    nja det är ju min egen tråd men jag tyckte att den gav ganska mkt info från alla postningar.
    Och Ganska klart ser man att jag blivit allergisk mot rödmygg på ca 2 månaders av användande, vilket är oroväckande fort.

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Nånting i myggen är det garanterat som gör en allergisk.
    Pickles är känslig, jag är känslig, kaj.p är känslig, DRE är känslig och många fler som jag inte kan namnet på.
    En skröna? yeah Right!

    http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=135888
    Väldig intressant tråd att läsa du länkade till.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Pickles
    Det är inte en skröna. Här på zoopet finns det många som reagerar mot röda mygglarver - jag är en av dem. ; )
    Karrokaja är också rejält allergisk vad jag förstått, och på en av butikerna inne i Skellefteå har de slutat ta hem dem efter reaktioner hos de anställda. Sååå... jag tror att du kommer att få många debattanter här.
    Nånting i myggen är det garanterat som gör en allergisk.
    Pickles är känslig, jag är känslig, kaj.p är känslig, DRE är känslig och många fler som jag inte kan namnet på.
    En skröna? yeah Right!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av lilleulv
    Jovisst Kjell har jag läst många inlägg om ämnet, och har noterat din inställning till problemen. Jag har också engång i tiden haft zooaffär (i Danmark) där jag aldrig har hört våra kunder ha problem. Inte heller hoss personalen. Nu är du ju också i Danmark en känd och erkänd akvarist och författare, och har en enorm viden, så varför inte tro på dig? Nu väntar jag på, att få statistik på på förekomsten av dette allergen.
    Man kan ju få den tanke, att svenske är mera allergiske än danske???
    Nå på den annan sida, så blir mina resultat från Skåne - kanske också er förklaring. Som en annan akvarist sagde på MAFs senaste tur till Köpenhamn, så var det ju tråkigt, då Skåne mistade Danmark.
    Godt ord igen.
    Jag tror rent allmänt att Röda Mygglarver är betydligt större i Sverige än i Danmark och det är nog orsaken till att det pratas mer om det här.
    Statistik har det länkats till många gånger här på Zoopet - dock sällan av mig eftersom jag fortfarande till stor del nöjer mig med att läsa internationell press och som sagt första gången jag läste om det var i DATZ.
    T.ex. hade jag i förra veckan en kurs för akvarieaffärsinnehavare och ca. 40% av deltagarna hade allergiska besvär. Den siffran överenstämmer rätt hyfsat med siffrorna (har legat mellan 25-45%) från när jag frågat kursdeltagare vid tidigare kurser (har nog haft utbildning för mer än 400 st som jobbar i akvarieaffärer). Jag har dock aldrig satt dessa siffror på pränt så det finns ingen "statistik" över detta.

    Lämna en kommentar:


  • lilleulv
    svarade
    röda mygglarver

    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Att gå i debatt med en sån man som Lilleulv/Tony är nog inget jag gör frivilligt då han har en enorm kunskap ljusår ifrån många av oss här på Zoopet inom detta med Akvastiken,men om man nu håller sig till ämnet angående Röda-mygg, så får jag utslag på min handflata när jag har haft det i handflatan innan matning nu är jag rätt så känslig mot det mesta men jag har ialla fall fått utslag som har kliat på mig.Så jag tror mer på Kjells linje här angånde Röda-mygg
    Tack för de fina orden Steene, men jag har långt ifrån så mycket om fötterne som Kjell. Visst har jag haft akvarier, terrarier, affär m.m i årene från 1952 till 1987, och vilken ny värld jag upptäckte, då jag efter nästen 20 år senare tog upp den gamla hobbyn igen. IT var det med bl.a. detta fantasiska forum och flera andra, där man kunde öse upp mängder av veten, som tidigare fick hämtas i föreninger, böker och tidningar.
    Livet är lättare, och det är bara skönt att vara akvarist.
    För min del slutter jag nu debatten om de förkättrede röde mygglarver, till jag har mera statistik.
    Sen skall jag kolla på Kajs uppgifter.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    I länken ovan finns en del http://web.telia.com/~u77901109/inha...t_insekter.htm

    sedan tipsade azur om en sida om om du söker på Chironomidae +allergy så får du hur mycket som helst.
    PubMed® comprises more than 36 million citations for biomedical literature from MEDLINE, life science journals, and online books. Citations may include links to full text content from PubMed Central and publisher web sites.


    Själv kan jag inte röra det längre då fingrarna sväller upp samma gäller en annan mafare Patrik Rosen.

    Lämna en kommentar:


  • lilleulv
    svarade
    röda mygglarver

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag hade akvarieaffär och hade mängder av allergiska kunder. Jag håller regelbundet i utbildningar/kurser för de som har en akvarieaffär eller jobbar i en sådana (hade senast en i förra veckan) och jag brukar fråga deltagarna och ca. 40% av dessa har blivit allergiska.
    Det har gjorts flera vetenskapliga undersökningar i ämnet - den första såg jag i den tyska akvarietidningen Datz och den visade att ca. 1/3 av de som exponerades blev allergiska.
    Sannolikt är Röda Mygglarver den mest allergiframkallande produkt som existerar men uppmärksammas i rätt liten grad pga att akvariehobbyn är så liten.
    Om du aldrig har läst detta tidigare så måste du ha blundat rejält - det räcker ju med att ha minimum av kontroll här på Zoopet för det finns ju mängder av trådar om det här på Zoopet, det står omnämnt i Zoopets basartikel om foder.

    Huruvida Röda Mygg är bra som akvariefoder är en helt annan sak - det luktar dock gott ocg gungerar därför utmärkt att trigga igång många fiskarter att äta.

    Skrivet av den kände akvaristen och akvarieboksförfattaren Kjell Fohrman
    Jovisst Kjell har jag läst många inlägg om ämnet, och har noterat din inställning till problemen. Jag har också engång i tiden haft zooaffär (i Danmark) där jag aldrig har hört våra kunder ha problem. Inte heller hoss personalen. Nu är du ju också i Danmark en känd och erkänd akvarist och författare, och har en enorm viden, så varför inte tro på dig? Nu väntar jag på, att få statistik på på förekomsten av dette allergen.
    Man kan ju få den tanke, att svenske är mera allergiske än danske???
    Nå på den annan sida, så blir mina resultat från Skåne - kanske också er förklaring. Som en annan akvarist sagde på MAFs senaste tur till Köpenhamn, så var det ju tråkigt, då Skåne mistade Danmark.
    Godt ord igen.

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Att gå i debatt med en sån man som Lilleulv/Tony är nog inget jag gör frivilligt då han har en enorm kunskap ljusår ifrån många av oss här på Zoopet inom detta med Akvastiken,men om man nu håller sig till ämnet angående Röda-mygg, så får jag utslag på min handflata när jag har haft det i handflatan innan matning nu är jag rätt så känslig mot det mesta men jag har ialla fall fått utslag som har kliat på mig.Så jag tror mer på Kjells linje här angånde Röda-mygg

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av lilleulv
    Jag ser i den gamla tråden, att een person skriver, att han har allergi av röda mygg. Det är första gång, jag ser det på tryk. Annars är det alltid folk, som känner någon som känner någon.
    Min fru har de senaste 7 åren jobbat på Allergicentrum i Lund, och analyserar dagligen mängder av prov för allergi. Visst finns testen för röda mygg med bland de hundrader av olika test, men hon har aldrig varitmed om en positiv test för röda mygg.
    Själv har jeg väll genom 30 år fodret med dessa mygg och med Tubifex, utan att varken jag eller familjen har haft problem med det.
    Själv har jag ett par kulturer av Tubifex - som är fint foder til många fisk - och inte als lukter. Efter att ha varit förbjuden i Danmark, så säljs Tubifex åter i danska akvarieaffärer. Tubifex är ett mycket bättre foder för t.ex. Discus än att slänge i oxhjärte o.l.
    Den också i Sverige kända danska akvarist och akvarieboksförfattare Benny B. Larsen skriver i sin bok om Labyrintfisk: "Speciellt röda mygglarver synes att vara ett superbra foder för även mera kräsna labyrintfisk". Den likaså kända, men tyvärr avlidne Jens Meulengracht-Madsen skriver: " Röda mygglarver är efter min mening kanske det bästa fryssfoder för de flesta fisk".
    Låt oss nu för alltid begrave skrönen om de röda myggen.
    Jag hade akvarieaffär och hade mängder av allergiska kunder. Jag håller regelbundet i utbildningar/kurser för de som har en akvarieaffär eller jobbar i en sådana (hade senast en i förra veckan) och jag brukar fråga deltagarna och ca. 40% av dessa har blivit allergiska.
    Det har gjorts flera vetenskapliga undersökningar i ämnet - den första såg jag i den tyska akvarietidningen Datz och den visade att ca. 1/3 av de som exponerades blev allergiska.
    Sannolikt är Röda Mygglarver den mest allergiframkallande produkt som existerar men uppmärksammas i rätt liten grad pga att akvariehobbyn är så liten.
    Om du aldrig har läst detta tidigare så måste du ha blundat rejält - det räcker ju med att ha minimum av kontroll här på Zoopet för det finns ju mängder av trådar om det här på Zoopet, det står omnämnt i Zoopets basartikel om foder.

    Huruvida Röda Mygg är bra som akvariefoder är en helt annan sak - det luktar dock gott ocg gungerar därför utmärkt att trigga igång många fiskarter att äta.

    Skrivet av den kände akvaristen och akvarieboksförfattaren Kjell Fohrman
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 February 2010, 09:40.

    Lämna en kommentar:


  • Pickles
    svarade
    Det är inte en skröna. Här på zoopet finns det många som reagerar mot röda mygglarver - jag är en av dem. ; )
    Karrokaja är också rejält allergisk vad jag förstått, och på en av butikerna inne i Skellefteå har de slutat ta hem dem efter reaktioner hos de anställda. Sååå... jag tror att du kommer att få många debattanter här.

    Lämna en kommentar:


  • lilleulv
    svarade
    Jag ser i den gamla tråden, att een person skriver, att han har allergi av röda mygg. Det är första gång, jag ser det på tryk. Annars är det alltid folk, som känner någon som känner någon.
    Min fru har de senaste 7 åren jobbat på Allergicentrum i Lund, och analyserar dagligen mängder av prov för allergi. Visst finns testen för röda mygg med bland de hundrader av olika test, men hon har aldrig varitmed om en positiv test för röda mygg.
    Själv har jeg väll genom 30 år fodret med dessa mygg och med Tubifex, utan att varken jag eller familjen har haft problem med det.
    Själv har jag ett par kulturer av Tubifex - som är fint foder til många fisk - och inte als lukter. Efter att ha varit förbjuden i Danmark, så säljs Tubifex åter i danska akvarieaffärer. Tubifex är ett mycket bättre foder för t.ex. Discus än att slänge i oxhjärte o.l.
    Den också i Sverige kända danska akvarist och akvarieboksförfattare Benny B. Larsen skriver i sin bok om Labyrintfisk: "Speciellt röda mygglarver synes att vara ett superbra foder för även mera kräsna labyrintfisk". Den likaså kända, men tyvärr avlidne Jens Meulengracht-Madsen skriver: " Röda mygglarver är efter min mening kanske det bästa fryssfoder för de flesta fisk".
    Låt oss nu för alltid begrave skrönen om de röda myggen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...