Röda mygglarver. Alla måste läsa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Hej,
    Jag hade fel (det fanns flera undersökningar), men fick ändå mer rätt (genom de undersökningar Ola anger).
    Tack för påpekandet.
    Det vore kanske ett ämne för en artikel i Ciklibladet och varför inte också på ciklid.se och zoopet.com, ämnet är ju viktigt.
    Något för dig att skriva om Ola?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #17
      Jag kommer precis från min lokala fiskhandlare med ny färsk information

      Men först så måste jag förklara mig lite angående mina tidigarte inlägg...
      Jag försöker definitivt inte hävda att röda mygglarver är ofarliga, jag har länge bojkottat dem just pga allergirisken. Det var först när jag fick reda på att även andra frysfoder var farliga som jag började ifrågasätta min egen bojkott...
      Jag får ursäkta mig om någon tog illa upp pga detta.

      Hur som helst så ser jag ju att problemet kanske var större än vad jag först trodde i och med de undersökningar som Ola refererar till.

      Nu till mitt besök av min lokala fiskhandlare...

      //P.S till Fiskhandlaren: (inget namn nämnt), om du läser det här så kan du ju kommentera här om du vill eller rätta mig om jag förstod dig fel.//

      Jag frågade honom om detta och det visade sig att han själv var allergisk mot röda mygglarver... jepp. Så nu fick jag möjlighet att fråga en som verkligen hade allergin vad det var frågan om.

      Kjell har givetvis helt rätt i att i princip alla röda mygglarver importeras... och lever i skitigt vatten... och är allergiframkallande... m.m.
      Kjell vet tydligen vad han pratar om

      Fiskhandlaren förklarade däremot att det var bekämpningsmedlena som företagen använde för att rena vattnet som de(han och alla andra allergikerna) var allergiska mot. Annat foder behövs inte rengöras och därför var de inte lika allergiframkallande. Det var så han sa i alla fall, jag vet inte hur han hade kommit fram till detta men jag gissar att han har gjort egna efterforskningar eftersom han själv är allergiker...
      Vi slog våra huvud ihop och insåg att MBF's röda mygglarver(blisterpacken...) kanske t.o.m var ännu värre pga att de inte luktade något och alltså var mer tvättade av de bekämpningsmedel som startar allergierna...(!!)... Detta är givetvis bara teorier men i alla fall... det låter definitivt logiskt om man ser det ur hans synvinkel.

      Han berättade att han kände av reaktioner om han t.ex tog i röda mygglarverna och sedan kliade sig i ansiktet eller liknande, han kände inget på själva fingrarna men jag fick uppfattningen om att det berodde på att han inte var lika allvarligt allergisk som många andra.
      Han "reagerade" även på vanligt torrfoder och andra foder och det var samma sak där att om han kliade sig i ansiktet så fick han en allergisk reaktion... men precis som Kjell sa, de röda mygglarverna var värst.
      Han sa däremot att det var lugnt om han inte tog i röda mygglarverna utan bara bröt bitarna i påsen och hällde dem direkt i akvariena.
      Han påpekade att det var viktigt att ALLTID tvätta händerna noggrannt efter man hade matat fiskarna även om det bara var vanligt torrfoder man hade gett fiskarna.
      Han såg däremot ingen anledning till att sluta mata med röda mygglarver men påpekade flera gånger att det var MYCKET viktigt att tvätta händerna efter man hade handskas med mygglarverna.
      Ja, det var väl allt han sa ungefär.

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #18
        Kjell och ni andra som har lite tyngd bakom era ord, kan inte ni försöka få någon högskola/universitet att börja forska i det här?
        Det vore intressant med färska svenska resultat angående allergier och fiskfoder, detta är nog något som alla som har akvarier skulle tycka var intressant.

        Jag är själv nybörjare med akvarier och vill inte gärna se mig själv som gravt allergisk om bara några år bara för att ingen har forskat fram att kanske t.o.m merparten av fiskfodret är allergiframkallande.

        Som nybörjare i branschen blir man ju rädd för vad sitt nya intresse kan "trigga igång"...
        Jag är inte allergisk mot någonting just nu... och jag vill gärna att det ska förbli så.

        Tills de färska resultaten kommer...
        Bojkott av röda mygglarver.
        Ännu en gång... :P

        Mvh Fredrik ISaksson

        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #19
          Området är så väl undersökt att det knappast kommer ske. Ingen skulle ge pengar till det. Det som skulle kunna göras är att göra en undersökning om hur stort problemet är idag, men det är inte "vetenskap" utan en "undersökning" och snarare en uppgift för socialstyrelsen eller nån som pysslar med hälsa i yrkeslivet och hemma. Jag antar att ni inte kommer åt länken http://ento.annualreviews.org/cgi/content/full/47/1/395#S7 Där står det bl a. "The body fluid of chironomid midges contains hemoglobin molecules, known as erythrocurorins, that have a high degree of polymorphism. In the case of Chironomus thummi thummi 11 forms occur with the primary structure of the various erythrocurorins differing by 16–48% of the amino acid residues (32). These hemoglobins of chironomids are potent allergens that can sensitize and induce allergic disease Exposure to nonbiting midges occurs among persons engaged in the production of fish food or the feeding of fish. Reactions result from exposure to dust of lyophilized larvae. Likewise, adult midges are a source of aeroallergens along waterways and lakes when swarms emerge and dead bodies accumulate on the ground around homes and lights (33, 96, 114, 115, 124). Dead bodies break up and can be inhaled. These chironomid particles are important sources of allergens... ...Eriksson et al. (71) tested the skin of 2368 consecutive Swedish adult patients with asthma and/or rhinitis, with a chironomid extract prepared from fish food. Twenty-six percent of the atopics were skin test positive" (Larry G. Arlian (2002) ARTHROPOD ALLERGENS AND HUMAN HEALTH. Annu. Rev. Entomol. 47:395-433)

          Mvh.

          Ola
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #20
            Vi kanske kan göra en statistisk undersökning här på zoopet.com-forumet, ciklid.se-forumet och akvarieguiden.nu-forumet?

            Vi når ju iofs inte ut till alla men om vi skrev att det vore bra att alla skrev så borde vi ju få åtminstone ett par hundra medverkande.
            Om alla försöker vara så ärliga som möjligt så kan en sådan undersökning ge minst lika bra resultat som TV-kanalerna gör när de får fram tittarsiffror osv.

            Man skulle kunna ha några olika svaralternativ för att få reda på hur allvarliga allergierna är.

            T.ex:
            * Har du allergiska besvär av fiskfoder?

            1. Ja, allvarliga.
            2. Ja, lindriga.
            3. Nej.

            * Känner du någon som har allergiska besvär av fiskfoder?

            1. Ja
            2. Nej

            * Har du andra allergier?

            1. Ja
            2. Nej


            Det skulle kunna fungera tror jag.

            Mvh Fredrik Isaksson

            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • AromaJohanna
              • February 2010
              • 16

              #21
              Ursprungligen postat av FI
              Vi kanske kan göra en statistisk undersökning här på zoopet.com-forumet, ciklid.se-forumet och akvarieguiden.nu-forumet?

              Vi når ju iofs inte ut till alla men om vi skrev att det vore bra att alla skrev så borde vi ju få åtminstone ett par hundra medverkande.
              Om alla försöker vara så ärliga som möjligt så kan en sådan undersökning ge minst lika bra resultat som TV-kanalerna gör när de får fram tittarsiffror osv.

              Man skulle kunna ha några olika svaralternativ för att få reda på hur allvarliga allergierna är.

              T.ex:
              * Har du allergiska besvär av fiskfoder?

              1. Ja, allvarliga.
              2. Ja, lindriga.
              3. Nej.

              * Känner du någon som har allergiska besvär av fiskfoder?

              1. Ja
              2. Nej

              * Har du andra allergier?

              1. Ja
              2. Nej


              Det skulle kunna fungera tror jag.

              Mvh Fredrik Isaksson

              Då bör man ju också ha med någon tidsaspekt helst, t ex hur länge uppskattningsvis man har hållit på med akvarium för en som har haft akvarium i t ex ett år och utfodrat med röda mygglarver i någon månad och inte har allergi mot fiskfoder eller röda mygglarver kan ju utveckla en sådan allergi med tiden... Sen det är ju också intressant att veta hur många av de som har hållit på länge med sådan utfodring som får sådana allergier samt att få veta om de har någon annan allergi / är benägen att utveckla allergier eller helt saknar allergier och överkänslighet i övrigt och BARA är allergisk mot röda mygglarver...T ex.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #22
                Ursprungligen postat av AromaJohanna
                Då bör man ju också ha med någon tidsaspekt helst,
                Tidsaspekten är kanske att tråden är nästan 8 år gammal.
                Sorry kunde inte låta bli.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Rosali
                  • January 2010
                  • 279

                  #23
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Tidsaspekten är kanske att tråden är nästan 8 år gammal.
                  Sorry kunde inte låta bli.
                  Med risken att tråden är gammal.....
                  Alla som jobbat med allergier, jag själv har varit aktiv inom allergiföreningen, vet att allergi mot röda mygglarver är förknippat med allergi mot skaldjur, speciellt med räkor, kräftor. Sk korsreaktion. Det innebär att om man är allergisk mot en sak så finns det ofta andra saker man är allergisk emot också.
                  Röda mygglarver- skaldjur, speciellt räkor , kräfto är en. Lövträdspollen- nötter, äpplen stenfrukter, råa morötter en annan. osv. Även alger i akvariet kan ge upphov till allergierr. inte så vanligt, men finns.

                  För den intresserade finns en sida att läsa lite mer. http://web.telia.com/~u77901109/inha...t_insekter.htm

                  Kommentar

                  • lilleulv
                    • July 2007
                    • 208

                    #24
                    Jag ser i den gamla tråden, att een person skriver, att han har allergi av röda mygg. Det är första gång, jag ser det på tryk. Annars är det alltid folk, som känner någon som känner någon.
                    Min fru har de senaste 7 åren jobbat på Allergicentrum i Lund, och analyserar dagligen mängder av prov för allergi. Visst finns testen för röda mygg med bland de hundrader av olika test, men hon har aldrig varitmed om en positiv test för röda mygg.
                    Själv har jeg väll genom 30 år fodret med dessa mygg och med Tubifex, utan att varken jag eller familjen har haft problem med det.
                    Själv har jag ett par kulturer av Tubifex - som är fint foder til många fisk - och inte als lukter. Efter att ha varit förbjuden i Danmark, så säljs Tubifex åter i danska akvarieaffärer. Tubifex är ett mycket bättre foder för t.ex. Discus än att slänge i oxhjärte o.l.
                    Den också i Sverige kända danska akvarist och akvarieboksförfattare Benny B. Larsen skriver i sin bok om Labyrintfisk: "Speciellt röda mygglarver synes att vara ett superbra foder för även mera kräsna labyrintfisk". Den likaså kända, men tyvärr avlidne Jens Meulengracht-Madsen skriver: " Röda mygglarver är efter min mening kanske det bästa fryssfoder för de flesta fisk".
                    Låt oss nu för alltid begrave skrönen om de röda myggen.
                    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #25
                      Det är inte en skröna. Här på zoopet finns det många som reagerar mot röda mygglarver - jag är en av dem. ; )
                      Karrokaja är också rejält allergisk vad jag förstått, och på en av butikerna inne i Skellefteå har de slutat ta hem dem efter reaktioner hos de anställda. Sååå... jag tror att du kommer att få många debattanter här.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ursprungligen postat av lilleulv
                        Jag ser i den gamla tråden, att een person skriver, att han har allergi av röda mygg. Det är första gång, jag ser det på tryk. Annars är det alltid folk, som känner någon som känner någon.
                        Min fru har de senaste 7 åren jobbat på Allergicentrum i Lund, och analyserar dagligen mängder av prov för allergi. Visst finns testen för röda mygg med bland de hundrader av olika test, men hon har aldrig varitmed om en positiv test för röda mygg.
                        Själv har jeg väll genom 30 år fodret med dessa mygg och med Tubifex, utan att varken jag eller familjen har haft problem med det.
                        Själv har jag ett par kulturer av Tubifex - som är fint foder til många fisk - och inte als lukter. Efter att ha varit förbjuden i Danmark, så säljs Tubifex åter i danska akvarieaffärer. Tubifex är ett mycket bättre foder för t.ex. Discus än att slänge i oxhjärte o.l.
                        Den också i Sverige kända danska akvarist och akvarieboksförfattare Benny B. Larsen skriver i sin bok om Labyrintfisk: "Speciellt röda mygglarver synes att vara ett superbra foder för även mera kräsna labyrintfisk". Den likaså kända, men tyvärr avlidne Jens Meulengracht-Madsen skriver: " Röda mygglarver är efter min mening kanske det bästa fryssfoder för de flesta fisk".
                        Låt oss nu för alltid begrave skrönen om de röda myggen.
                        Jag hade akvarieaffär och hade mängder av allergiska kunder. Jag håller regelbundet i utbildningar/kurser för de som har en akvarieaffär eller jobbar i en sådana (hade senast en i förra veckan) och jag brukar fråga deltagarna och ca. 40% av dessa har blivit allergiska.
                        Det har gjorts flera vetenskapliga undersökningar i ämnet - den första såg jag i den tyska akvarietidningen Datz och den visade att ca. 1/3 av de som exponerades blev allergiska.
                        Sannolikt är Röda Mygglarver den mest allergiframkallande produkt som existerar men uppmärksammas i rätt liten grad pga att akvariehobbyn är så liten.
                        Om du aldrig har läst detta tidigare så måste du ha blundat rejält - det räcker ju med att ha minimum av kontroll här på Zoopet för det finns ju mängder av trådar om det här på Zoopet, det står omnämnt i Zoopets basartikel om foder.

                        Huruvida Röda Mygg är bra som akvariefoder är en helt annan sak - det luktar dock gott ocg gungerar därför utmärkt att trigga igång många fiskarter att äta.

                        Skrivet av den kände akvaristen och akvarieboksförfattaren Kjell Fohrman
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 February 2010, 09:40.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #27
                          Att gå i debatt med en sån man som Lilleulv/Tony är nog inget jag gör frivilligt då han har en enorm kunskap ljusår ifrån många av oss här på Zoopet inom detta med Akvastiken,men om man nu håller sig till ämnet angående Röda-mygg, så får jag utslag på min handflata när jag har haft det i handflatan innan matning nu är jag rätt så känslig mot det mesta men jag har ialla fall fått utslag som har kliat på mig.Så jag tror mer på Kjells linje här angånde Röda-mygg
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • lilleulv
                            • July 2007
                            • 208

                            #28
                            röda mygglarver

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag hade akvarieaffär och hade mängder av allergiska kunder. Jag håller regelbundet i utbildningar/kurser för de som har en akvarieaffär eller jobbar i en sådana (hade senast en i förra veckan) och jag brukar fråga deltagarna och ca. 40% av dessa har blivit allergiska.
                            Det har gjorts flera vetenskapliga undersökningar i ämnet - den första såg jag i den tyska akvarietidningen Datz och den visade att ca. 1/3 av de som exponerades blev allergiska.
                            Sannolikt är Röda Mygglarver den mest allergiframkallande produkt som existerar men uppmärksammas i rätt liten grad pga att akvariehobbyn är så liten.
                            Om du aldrig har läst detta tidigare så måste du ha blundat rejält - det räcker ju med att ha minimum av kontroll här på Zoopet för det finns ju mängder av trådar om det här på Zoopet, det står omnämnt i Zoopets basartikel om foder.

                            Huruvida Röda Mygg är bra som akvariefoder är en helt annan sak - det luktar dock gott ocg gungerar därför utmärkt att trigga igång många fiskarter att äta.

                            Skrivet av den kände akvaristen och akvarieboksförfattaren Kjell Fohrman
                            Jovisst Kjell har jag läst många inlägg om ämnet, och har noterat din inställning till problemen. Jag har också engång i tiden haft zooaffär (i Danmark) där jag aldrig har hört våra kunder ha problem. Inte heller hoss personalen. Nu är du ju också i Danmark en känd och erkänd akvarist och författare, och har en enorm viden, så varför inte tro på dig? Nu väntar jag på, att få statistik på på förekomsten av dette allergen.
                            Man kan ju få den tanke, att svenske är mera allergiske än danske???
                            Nå på den annan sida, så blir mina resultat från Skåne - kanske också er förklaring. Som en annan akvarist sagde på MAFs senaste tur till Köpenhamn, så var det ju tråkigt, då Skåne mistade Danmark.
                            Godt ord igen.
                            Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #29
                              I länken ovan finns en del http://web.telia.com/~u77901109/inha...t_insekter.htm

                              sedan tipsade azur om en sida om om du söker på Chironomidae +allergy så får du hur mycket som helst.
                              PubMed® comprises more than 36 million citations for biomedical literature from MEDLINE, life science journals, and online books. Citations may include links to full text content from PubMed Central and publisher web sites.


                              Själv kan jag inte röra det längre då fingrarna sväller upp samma gäller en annan mafare Patrik Rosen.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              • lilleulv
                                • July 2007
                                • 208

                                #30
                                röda mygglarver

                                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                                Att gå i debatt med en sån man som Lilleulv/Tony är nog inget jag gör frivilligt då han har en enorm kunskap ljusår ifrån många av oss här på Zoopet inom detta med Akvastiken,men om man nu håller sig till ämnet angående Röda-mygg, så får jag utslag på min handflata när jag har haft det i handflatan innan matning nu är jag rätt så känslig mot det mesta men jag har ialla fall fått utslag som har kliat på mig.Så jag tror mer på Kjells linje här angånde Röda-mygg
                                Tack för de fina orden Steene, men jag har långt ifrån så mycket om fötterne som Kjell. Visst har jag haft akvarier, terrarier, affär m.m i årene från 1952 till 1987, och vilken ny värld jag upptäckte, då jag efter nästen 20 år senare tog upp den gamla hobbyn igen. IT var det med bl.a. detta fantasiska forum och flera andra, där man kunde öse upp mängder av veten, som tidigare fick hämtas i föreninger, böker och tidningar.
                                Livet är lättare, och det är bara skönt att vara akvarist.
                                För min del slutter jag nu debatten om de förkättrede röde mygglarver, till jag har mera statistik.
                                Sen skall jag kolla på Kajs uppgifter.
                                Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...