mikromaskodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    mikromaskodling

    Jag har på min zoon publicerat en artikel om hur hur man odlar mikromask - ett ypperligt levande yngelfoder.

    Klicka på länken för att komma till artikelarkivet:
    http://zoonen.com/perzoonen/arkiv.asp?oid=177043

    Det är en del av mitt lilla projekt att åter publicera trevliga och/eller intressanta artiklar från Aqua Upsaliensis (1982-1984). Men just denna gång rör det sej om en nyskriven artikel.

    På min zoon finns redan tidigare nio artiklar om bland annat guppyfödsel, fiskstim, killis, glödbandstetror, odling av levande foder samt hur man gör hårt vatten mjukt.
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ett bra tips jag fick från <b>dgqlof </b>var att lägga ner en bit av ett kaffefilter på kulturytan när odlingen väl kommit igång (se bilderna). Mikromasken kryper upp på detta och därefter har man en betydligt större yta att skörda sin mask ifrån.

    Jag har lagt till detta i artikeln med illustrerande bilder:
    http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=213188

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Tack för bra tips
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Kaffefiltertipset var suveränt :-D. Jag kan skörda jättemycket micro från ytan.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #5
          Hej.
          Här kommer ett till,använder plastburkar som har varit till kräftstjärtar.För att få ut mer tar jag ett fint våtslippapper och putsar en bit upp i burken,masken kan nu klättra upp ända till kanten av burken.Locket ligger löst på.Har igången en sats på havregryn,jäst som är sedan (otroligt)februari.Det ända som jag har gjort är att fukta när den blir för torr.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Jag har märkt, precis som Erikthur skriver, att micron klättrar högre ju lufttätare burken är.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Men tänk på att den inte klarar syrebrist hur länge som helst. Jag har inte haft dem så länge, men redan hunnit testa en del. Bland annat tvärdog den bruken där jag lät locket vara tätt på i drygt en vecka. Det jäser ju i gröten så det produceras en del CO2 den vägen också. Håller just nu på att testa odla några i surdegskultur. Om de klarar den sura miljön vore det perfekt, surdeg luktar nämligen aldrig illa och blir aldrig dålig heller. Skall även prova odla i proteinrikare foder än gryn/mjöl.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jo då, jag matar varje dag, annars skulle jag ändå lufta dom en gång per dygn. I och med att man har lite torrjäst i havregrynen så blir det en surdeg av det. Eller i alla fall luktar det precis som en surdeg. Har man inte jäst så har micron jästsvampar med sig ändå, om jag har fattat rätt. Det ska väl vara en jäst miljö dom lever i. Jag håller på att testa med att strö över lite sojamjöl över kulturen. Det är ju riktigt proteinrikt och nyttigt. Fast hur jag ska märka om micron blir nyttigare vet jag inte. Man kanske kan testa med lite spirulina på kulturen också. Om micron skulle bli lite grön av det så skulle man, och fiskarna, se den bättre. Är det någon som har testat?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Många intressanta pågående experiment. Jag hoppas jag får reda på något om resultaten...

                  Vad Cassel gjorde - och även jag under en tid - var att tillsätta en vitaminlösning till kulturerna i hopp om att detta borde komma ynglen tillgodo. Nå jästsvampar är så pass rika på B-vitaminer att tillsatsen knappast betydde någonting mer än att ändra på odören från kulturen...

                  Men det är klart att dessa inlägg får mej att fundera på nytt - sojamjöl har jag kvar från min Atkins-bantning och dessutom dyrbart Whey protein powder... Så kanske... Men tänk om dessa kosttilskott mopsar upp mikron så att de ger ynglen en stjärnsmäll eller två...
                  "You wan't a piece of me..." Whey protein (tämligen rent vassleprotein) säljs nämligen i första hand till kroppsbyggarna...

                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ja, och om ynglen äter dessa supermicro kanske de också mopsar upp sig och sliter stora bitar ur håvarna ;-)
                    Den burk jag strödde lite spirulina i luktar faktiskt hallon. Men det är för tidigt att skörda än. Det är ett mycket trevligt levandefoder. Enkelt, billigt och ynglen älskar det. Ja de stora corydoras också.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Finns det kanske någon som odlar micromask som kan skicka mig en startodling...?
                      Har försökt få tag på det på många olika ställen. Bl a genom vårt eget annonstorg här på zoopet.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Neptun
                        Finns det kanske någon som odlar micromask som kan skicka mig en startodling...?
                        Har försökt få tag på det på många olika ställen. Bl a genom vårt eget annonstorg här på zoopet.
                        Konstigt jag har haft en annons inne flera veckor
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #13
                          Jag har letat efter micromask så länge jag kommer ihåg
                          Ska kolla på annonsbörsen:P

                          Mvh Malawi´n
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            kolla även mikromask inte bara micromask
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • knatten
                              • November 2002
                              • 16

                              #15
                              Hej maskodlare själv kör jag bara med havremust och tycker det fungerar bra utan krångel.kokt vatten som svalnat till ca45 grader? rör ut med havremust till lösflytande trög milkshake liknande konsistens när den blivit fingerljummen tiilsätter jag ett par teskedar från en fungerande kultur och rör om sedan strör jag lite torrjäst på ytan och rör om första tre dagarna rör jag en gång varje dag. mvh Lennart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...