Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    jo det stämmer väl ungefär. men det är ju bara 1 dags mat ändå så.

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      Hej, jag försöker ladda Azurs hemsida men det fungerar inte.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        Nä den är borta. Du kan läsa artikeln här istället: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=46
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Gäst

          Ursprungligen postat av rallekralle
          jag har hört att ett 1 gram ägg är ca. 250000 ägg
          gud! jag köpte 2 millioner ägg!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            Måste gnälla lite: senaste två månaderna har jag köpt artemiaägg fyra gånger på fyra olika ställen, och ingen av dem gav acceptabel kläckning. Som tur var upptäckte jag att jag hade 100 gram ägg som legat i frysen ett år, och de kläcktes.

            Det kan helt klart vara svårt att få tag i kläckbara ägg.

            Tips om att lagra artemiaägg: de måste lagras fullständigt krut-torrt, i lufttät burk, gärna med torkmedel, i kylen eller ännu bättre i frysen. Normal luftfuktighet dödar dem på bara nån månad.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              konstigt.. jag köpte mina ägg för typ ett år sen. ligger i en zip-lock-back i kylen. de kläcks normalt fortfarande.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                Ziploc-påsar ska väl vara lufttäta? I så fall lagrar du dem bra.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  ja jo men det är liksom inte så att jag pressart ut nån luft eller så. jag öppnar o tar mitt kryddmått o sen stänger jag väl den halvbra eller så. brukar inte tänka på det så mycket

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    Småburkar med Artemia har jag slutat rekommendera. Brukar vara sanslöst kassa från butiken. Jag köper storpack och fryser in det mesta, alternativt kan man dela upp den på flera personer. De senaste omgångarna har det varit en variant av Silverstar, kläcker otroligt bra även om man gör lite fel eller slarvar. Höll på med småburkar under en period och trodde rätt länge att jag gjorde något fel. Letade saltblandningar, buffrade kläckningsvattnet, duttade med tempen men det blev inte särdeles bättre. Med bra Artemia är det busenkelt att kläcka, med dålig Artemia kan man jobba sig blå...
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      Jag håller med att storköp är en bättre idé - dvs 500g- 1 liter. Vad min senaste hette kommer jag inte ihåg men det var från det år skörden inte uppnådde 90% kvalitet. Men i ärlighetens namn var det inte någon större skillnad jmf tidigare. 1 liter räcker långt - många år - och håller sej väl i frysen om rätt förpackat. Jag köper via Skandinaviska Killisällskapet om det nu skall fram.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        Erik,
                        bra tips allihop - och alla ni andra, se till att ordna några killis, de är perfekta akvariefiskar. Som skapade för små burkar. När ni gjort det, så bli medlem i Skandinaviska Killisällskapet och odla något litet.
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • auxios
                          • December 2011
                          • 38

                          hur suger man upp artemian på bästa sätt ?

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            Med en tunn hävertslang (jag använder samma dimension som till luftpumpen) och filtrerar genom ett flergångs te- eller kaffe-filter från COOP.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            Arbetssätt...