Går det att rädda räkmixen från helvetet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    Går det att rädda räkmixen från helvetet?

    Jag gjorde räkmix för en vecka sedan. Använde följande recept:

    3dl havregryn
    600g ärtor
    1kg hackad spenat
    400g alaska pollock
    1kg räkor med skal
    200g torkade mygglarver som inga fiskar ville äta
    Några matskedar vitamintillskott
    Astaxanthin
    65g (en burk) gelatinpulver

    Jag körde allt genom äppelmostillsatsen på assistenten som vanligt. Blandade gelatinen med vatten, värmde en del av räkmixen, blandade ut gelatinet i den varma räkmixen och blandade ner den i resterande räkmix. Hällde upp i påsar, la i kylen. Precis som förra gången jag gjorde räkmix.
    Den vägrade stelna. Efter ett dygn i kylen var den fortfarande som vatten.

    Köpte en burk gelatinpulver till och rörde. Den här gången hettade jag upp hela räkmixen och följde instruktionerna på burken exakt. Fortfarande vatten.

    Köpte agar agar. "Det går inte qtt misslyckas med agar agar" läste jag på ett forum. Blandade i 1,5 påse (ca 45g) enligt instruktionerna. Fortfarande vatten.

    Jag börjar tro att det är något i mixen som gör att gelatinet/agar agarn vägrar tjocka till sig. Det stod på förpackningen att det inte fungerar med citrussaft, men någon sådan har jag inte i.

    Är det bara att hälla ut skiten och börja om eller går den att rädda? Jag tänker inte frysa den och mata som den är nu, då blir det Lützendimma vid matning...
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Psylliumfröskal kan blandas i kall mix. Var försiktig, det sväller snabbt.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Ursprungligen postat av heljis
      Jag gjorde räkmix för en vecka sedan. Använde följande recept:

      3dl havregryn
      600g ärtor
      1kg hackad spenat
      400g alaska pollock
      1kg räkor med skal
      200g torkade mygglarver som inga fiskar ville äta
      Några matskedar vitamintillskott
      Astaxanthin
      65g (en burk) gelatinpulver

      Jag körde allt genom äppelmostillsatsen på assistenten som vanligt. Blandade gelatinen med vatten, värmde en del av räkmixen, blandade ut gelatinet i den varma räkmixen och blandade ner den i resterande räkmix. Hällde upp i påsar, la i kylen. Precis som förra gången jag gjorde räkmix.
      Den vägrade stelna. Efter ett dygn i kylen var den fortfarande som vatten.

      Köpte en burk gelatinpulver till och rörde. Den här gången hettade jag upp hela räkmixen och följde instruktionerna på burken exakt. Fortfarande vatten.

      Köpte agar agar. "Det går inte qtt misslyckas med agar agar" läste jag på ett forum. Blandade i 1,5 påse (ca 45g) enligt instruktionerna. Fortfarande vatten.

      Jag börjar tro att det är något i mixen som gör att gelatinet/agar agarn vägrar tjocka till sig. Det stod på förpackningen att det inte fungerar med citrussaft, men någon sådan har jag inte i.

      Är det bara att hälla ut skiten och börja om eller går den att rädda? Jag tänker inte frysa den och mata som den är nu, då blir det Lützendimma vid matning...
      Fick du nån ordning på den?

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72

        Fick du nån ordning på den?
        Yes, det fick jag faktiskt. Jag köpte mer agar agar. Värmde upp hela räkmixen så den var ordentligt varm, blandade agar agarn med vatten och värmde även denna. Sedan blandade jag i agar agarn i räkmixen och testade 1-2dl i kylen. Det stelnade!
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Vilka fiskar används den till?

          Kommentar

          Arbetssätt...