Nåt att ta ställning till om man utfodrar med frysfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Nåt att ta ställning till om man utfodrar med frysfoder

    Jag matar väldigt sällam med frysfoder men för ett bra tag sen matade jag röda mygg eller artemia, kommer tyvärr inte ihåg? Efter några dagar bröt det ut bakterier från helvetet och massor av mina platy fick bakteriangrepp på gälar och i munnen och efter flera månader kan ibland nya fall uppstå! Tack och lov drabbas inte någon annan art av detta elände! Nu gogglade jag bakterier och frysning och jag trodde att frysning dödade bakterier men det gör det INTE, dem går bara i dvala! Sen har vi fraktsituationen, om fryskedjan bryts så frysvaran tinar litegrann så börjar bekaterier direkt att växa till och alla vet att pallar fraktas in och ut ur lastbilar och kan bli stående en stund på en lastkaj om någon slarvar och tänk en sommmar och det är 25gr varmt!

    Produktionen av frysfoder är ju inte helt säker heller och bakterier kan följa med vid packetering och frysning... Så det här är nåt att fundera över tycker jag innan man utfodrar med frysmat! Vi männsikor går ju ganska säkra eftersom vi tillagar de flesta frysvaror och farliga bakterier dör vid +70 grader!
    Viva Leo Buscaglia
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Oj, vad tråkigt att höra!

    Har varit lite sugen på frysta röda mygglarver som variation. Men efter att läst att en del människor kan vara allergiska o (vissa) ciklider klarar inte av dem. Så det blev inget av den saken..

    Kände att risken var större än eventuell fördel.

    Kommentar

    Arbetssätt...