Odling av levande foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Archaea
    • January 2022
    • 1

    Odling av levande foder

    Hejsan allihop!
    Trillade dit för det här med akvariefiskar igen förra året efter att ha varit ifrån det sedan jag var liten och är nu helt beroende.
    Har dock lite problem, jag skulle så gärna vilja kunna utfodra mina älskade små guppies med lite levande foder för omväxlings skull och har aldrig egentligen pysslat med levande foder tidigare bortsett infångade mygglarver så klart. Jag har försökt hitta så mycket information jag kunnat på nätet men det känns som att det mesta gäller Artemia, något som säkert är alla tiders men inte riktigt vad jag letade efter.
    Jag skulle helst av allt vilja få igång en liten odling av märlkräftor eller vattenloppor men vet egentligen inte hur man skulle få tag i dem har sett här i forumen att de borde gå att fånga när vädret blivit lite varmare men skulle det kunna gå att scoopa upp lite botten från närmaste damm och se om det går att kläcka lite loppor där tror ni?

    Och en fråga till när jag ändå svamlar, Killifiskar har jag hört till största del ska ha levande foder vad tror ni de föredrar?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Tror märlkräftor kan bli svårt att ha som foder för dem simmar inte fritt i akvariet utan är skygga och kryper runt i sanden och i filter så jag tror inte fisken kommer hitta dem, möjligen pansarmalar för dem bökar i botten. Jag tror dem flesta ställer ut en stor tunna med vatten under ett träd eller bland ett buskage och väntar på mygglarver och grejer och sen håvar runt och ser vad som kommer upp. Man bör nog fylla den till toppen ifall nåt djur trillar i så kan dem ta sig ur tunnan och inte drunkna...
    Senast redigerad av åheim; 10 January 2022, 21:18.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...