Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Hållbarhet tinade mygglarver

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Hållbarhet tinade mygglarver

Hej! Jag har köpt hem frysta vita mygglarver till en liten betta splendens-hane, har även tetror i ett annat akvarium som jag tänker kan få av dem ibland. Bettan får dock inte jättemycket åt gången, så jag undrar helt enkelt om det funkar att spara tinat foder i kylen, och i så fall hur länge?
    Tack på förhand! / Lilypond

Det funkar nog bara att spara från morgon till kväll...
    Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Kan väl dela i småbitar utan att tina.

Kommentera

Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
        Det funkar nog bara att spara från morgon till kväll...
        Tror jag också.
        Istället som Ian skriver - dela myggplattan i småbitar och mata
        Senast ändrad av Kjell Fohrman; 2021-07-21, 20:46.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Jag med flera tycker nog att det är lite äckligt att stå och hugga sönder en iskub med mygglarver på diskbänken på skärbrädan men det kanske bara är jag
          Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
            Jag med flera tycker nog att det är lite äckligt att stå och hugga sönder en iskub med mygglarver på diskbänken på skärbrädan men det kanske bara är jag
            Varför skall man göra så - det är väl bara att bryta av en liten bit av hela "kakan" och göra så. Resten lägger man tillbaka i frysen.
            Nu använder jag sällan mygglarver, men andra frysfoder och där fungerar det bra.
            Senast ändrad av Kjell Fohrman; 2021-07-22, 18:39.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Ok dem vita och röda, cyklops mm. Som jag har köpt har inte varit nån "kaka" utan en karta med portionskuber... och dem går inte att bryta av en bit på....
              Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Kuber fungerar med en vass kniv men är det obekvämt så kan man ju tina.

Kommentera

Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
                  Kuber fungerar med en vass kniv men är det obekvämt så kan man ju tina.
                  ... och då är vi tillbaka till ruta ett... hur länge man kunde förvara tinade mygglarver
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Googlade och på utländska forum så är det antingen dela eller max ett par dagar i kylskåp.

Kommentera

Oj, här hade det hänt grejer, stort tack för svar allihop!
                      Jag köpte en karta med kuber, precis som åheim beskrev. Ska titta efter foder i ett annat format nästa gång! Jag vågar inte chansa på att mata med gamla mygglarver, de börjar dessutom bli svarta efter bara några timmar. Ser ut som att något i kubens innehåll oxiderar. Det blir till att köpa något annat nästa gång.

Kommentera

Jag kanske gör helt fel men jag brukar skölja mina frysta kuber i en tesil om jag ska mata hela kuben, sett att de även i butik sköljer stora mängder fryst mat i vatten för att få bort det vatten det är fryst i. Sköljda larver skulle jag nog kunna tänka mig att förvara i en kopp med vatten några dagar.

Jag har förvarat cyclops tinat i vatten i en kopp i kylskåpet under kanske 1-3 dagar och det har gått bra, suger upp med pipett.

Har också delat kub med kniv.

Kommentera

Sparar...
                        X