Kläcka artemia, utöka hobbyn!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Kläcka artemia, utöka hobbyn!

    Mitt i sommarvärmen fick jag infallet att testa att kläcka artemia för första gången. Jag köpte en https://www.shrimps.se/sv/tillbehor/...klaeckare.html artemiakläckare och artemiaägg som var färdigblandat med salt så man bara blandar det med vatten, annars så blandar man 1msk salt per liter och lägger äggen i. Kläckaren är inte tänk att användas med luftsten och det är jag mycket tveksam till att det funkar för det behövs syre och rörelse... Det fanns en liten avhällningspip på sidan och där gick det att klämma fast en luftslang så jag kunde använda en luftsten trots allt.
    Just den här kläckaren kan man inte kläcka så mycket åt gången i för den rymmer bara 7dl men det belv litegrann iallafall som en första test.
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    EDIT: Kan säga att den här kläckaren ovan är värdelös! Den är tänkt att användas utan luftsten och jag kan säga att det ruttnar innan äggen kläckts!!! Med luftsten så kläcks en del men långt ifrån alla!

    Nu har jag satt en ny sats och använt en 1,5L petflaska i stället och använt dubbelt så mycket ägg så fiskarn kan få sig en skrovmål!
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    kommer testa detta ett tag och tycker jag att det funkar bra kommer jag köpa en bra artemiakläckare!
    Senast redigerad av åheim; 01 July 2021, 18:51.
    Viva Leo Buscaglia
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #2
    Ja det är kul att mata med levande artemia!

    Bifogar bild på min fula kläckare.

    Jag tror att en luftsten kommer att klägga igen väldigt fort när man kläcker artemia.
    Det behövs väldigt lite luft och rörelse.
    Är det för mycket rörelse så kan den nyckläckta artemian dö eller skada sina rörelsetentakler (armar?) på grund av att de tumlar in i varandra eller sidorna på behållaren.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Jäklar va det kläcker bra https://youtu.be/vXsJWYjHuZI
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ja då var det matdax och här kan man se hur bra det funkar att mata med artemianauplier! Detta föregicks av att jag med luftslangen som sitter i flaskan startade häverteffekten och tömde ur innehållet genom en artemiasil ner i en annan behålllare. Lade sedan silen i en liten burk med lite av vattnet och suger sen upp med en pipett när jag utfodrar.
        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #5
          De verkar gilla det!
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ja alla arter uppskattar det men det kan ta en stund innan dem fattar att det är mat för det är så smått så jaktintinkten vaknar inte riktigt! Får se om jag kanske investerar i en riktig artemiakläckare.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...