Mat till små Kolglödstetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B.Ros...
    • January 2021
    • 16

    Mat till små Kolglödstetra

    Kolglödstera - Hyphessobrycon amandae - är en fisk som inte stör någon i akvariet - men vad äter de? De är väldigt försiktiga och inte särskilt försigkomna vid matning. Jag har prövat med flingfoder, granulat och finfördelat dito och jovisst - äter de, men verkar mest äta för att håll sig vid liv.

    Vad kan man ge dem som man har i kylen/frysen, skulle äggula fungera och hur ger man utan att göra vattnet dåligt? Äggula - vill jag minnas - löser snabbt upp sig i vattnet och ”ilagt är ilagt”…
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det är bra om det är smått foder som flyter eller sjunker sakta. De behöver inte mycket mat heller

    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Jag kör flingfoder och det är nog det som funkar bäst för deras små munnar, granulat är för stort. Vill man ge dem frysfoder så är cyclops lagom smått.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • B.Ros...
        • January 2021
        • 16

        #4
        Tack för svar Pia och åheim! Nej, det kanske är så att de inte äter/behöver så mycket och granulatet är av näst minsta storleken - som jag dessutom krossar. Men ikväll blir det en liten liten smula äggula.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          #5
          Mina kolglödstetror äter smulat flingfoder som jag blandat med lite vatten, fryst cyklops, ibland artemiapulver som man kan ge till yngel och några av de större individerna lyckas även få i sig mindre bitar av fryst artemia.

          Kommentar

          • B.Ros...
            • January 2021
            • 16

            #6
            Tack för svar Nando!

            Kommentar

            Arbetssätt...