Hur kläcka artemiaägg på bästa sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Hur kläcka artemiaägg på bästa sätt?

    Har provat att kläcka artemiaägg några gånger, visst har jag fått kläckning men inte mer än en mindre del av äggen. har kört glasslådemodellen, 1 liter vatten+ 1 matsked salt,
    har provat både kranvatten o akvarievatten med samma resultat, köpte nya ägg då jag tänkte att gamla ägg inte kläcks. återstår är väl temp, det är ju inte så enkelt att hålla 25-30 i en glasslåda, står den i rumsttemp så är det väl ca 21-22 grader, o ställer man på ljusrampen så..., vad händer om det blir över 30 grader?.
    Åsså står det ibland att man skall skölja nauplierna i silen, varför då?, måste vara marginell salt som följer med ?, o spelar det nån roll om skalen hamnar i akvariet?
  • snikke

    • December 2007
    • 134

    #2
    Det var länge sen jag kläckte artemiaägg, men jag byggde en kläckare i form av en upp- och nervänd saftflaska av plast. I korken borrade jag hål för en utströmmare. På den tiden sades det att äggen inte fick lägga sig, utan måste virvla runt, kanske även ger mer syre. Dock blir det ändå inte så mycket som kläcks, men tillräckligt. Vet inte om det är så noga att skölja nauplierna i silen, det gjorde aldrig jag, inte heller plockade jag bort skalen. Jag hade nog en lampa över kläckaren, vet inte hur varmt det blev, något över 20 grader i alla fall.

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 134

      #3
      Finns även artemiaägg utan skal: https://guldfisken.se/produkt/wl-artemiaagg-100-ml, kanske funkar bättre? Äggen är ätbara, även om de inte kläcks. Jag kommer ihåg att det var en artikel i Akvariet där man kunde använda natriumhypoklorit för att få bort skalet. Testade det nån gång, men det luktar inte så bra.

      Kommentar

      • HåkanM
        • April 2005
        • 102

        #4
        ja nu har praktbarbsynglen passserat artemiastadiet, men till nästa gång, vad är optimal temp, ska man ha doppvärmare?, Och hur ska äggen förvaras,Går det att frysa?
        har någon provat de skallösa äggen?

        Kommentar

        Arbetssätt...