Otocinclus tips på bra mat för tillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emrose
    • October 2020
    • 6

    Otocinclus tips på bra mat för tillväxt

    Hej!

    Jag har en liten fråga gällande bra foder till otocinclus. Har läst mig till att dom generellt brukar uppskatta gurka, broccoli, ärtor, zucchini m.m men om man specifikt vill gynna tillväxten på dom har ni några bra tips. Gurka känns ju inte så näringsrik t.ex...
    Alger och specialfoder förstår jag är en bra grund och att variera olika saker. Men bör jag ge mer av något särkilt?

    Sen är jag lite orolig om jag kan råka övermata dom. Är det fel att ge något varje dag så dom kan äta när dom vill och hur mycket dom vill?

    Alla tips är uppskattade
  • Niklas8
    • April 2010
    • 62

    #2
    Jag skulle satsa på proteinrikt foder. Baljväxter, som ärtor och bönor borde främja tillväxt. De måste dock skalas för att fisken ska komma åt näringen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag har nog haft mina otocinclus i 4 år nu och jag har ALDRIG sett dem äta eller sett tecken på att dem ätit något av den mat jag lagt ner (ärtor, broccoli mm.)
      Mina är tjocka och fina av de alger dem konstant käkar. Men ska jag ge tips om ett komplementfoder så får det bli algtabletter.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Emrose
        • October 2020
        • 6

        #4
        #2 #3 Tack! Ja, jag kanske provar att ge en blandning av algtabletter och ärtor just nu då. Ärtor har dom faktiskt fått testa och det tyckte dom väl var okej (dom lär nog vänja sig). Favoriten var dock kokt broccoli

        Kommentar

        Arbetssätt...