Räkmix vitaminer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    • July 2002
    • 445

    Räkmix vitaminer

    I tidigare inlägg har Kjell hävdat att vitaminer snabbt förstörs i frysen när man förvarar sin räkmix. Jag är långtifrån någon närings expert men jag funderade lite på detta och undrar därför: varför då? Om vitaminerna i mat förstörs snabbt i frysen så borde detta ju även gälla den mat vi själva äter vilket skulle innebära att en stor del av vår mat saknar vitamininnehåll. Det köper jag inte utan vidare.
    Kjell menar också att askorbinsyra är onödigt att tillsätta eftersom detta snabbt förstörs i frysen. Askorbinsyra tillsätts till många livsmedel som antioxidant, varför skulle det inte vara bra i räkmix? Extra c-vitamin kan väl heller aldrig vara fel?
    Någon som vet mer?

    Mvh

    olof

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    De flesta kommersiella fodertillverkare använder något som heter stabiliserat C-vitamin i sitt foder och detta håller betydligt längre. Jag kommer inte ihåg namnet på detta, men jag kommer vet att Ciklidbladets förre redaktör Roger Häggström på sin tid köpte in en stor påse med detta och blandade i sin räkmix så om man letar i gamla Ciklidblad står det säkert nämnt i någon artikel.
    Vanligt C-vitamin har mycket kort hållbarhet i fryst tillstånd.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell



    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...