När ska man mata fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedolentGalaxy9
    • August 2020
    • 18

    När ska man mata fiskarna?

    En del av mina fiskar är dagaktiva (pansarmalar, algätare, scalarer, tetror), och en annan del av mina fiskar är nattaktiva (praktbotior, ancistrus, khuliålar). När ska jag mat mina fiskar?

    Just nu matar jag dem vid halv tio, och sen efter akvariumet släcks, runt halv elva, är ancistrus och ålarna framme så då slänger jag ner en algtablett. Däremot så är jag orolig för att praktbotiorna inte får tillräckligt med mat då de är aktiva senare in på natten (det verkar som efter midnatt fram tills gryningen).

    Det är värt att nämna att eftersom jag jobbar så lägger jag mig oftast vid halv elva, en bit före praktbotiorna är aktiva.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Hur länge har du haft fiskarna och hur mycket gömställen har du i akvariet? Känner sig de nattaktiva fiskarna säkra så kommer de gladeligen fram och äter på dagen också (om de är hungriga), jag har själv kuhliiålar och några olika malar och de får mat samtidigt som de andra fiskarna utan andra problem än konkurrensen.

    Kommentar

    • RedolentGalaxy9
      • August 2020
      • 18

      #3
      Jag har bara haft akvariumet i två veckor, och både ålarna och malarna kommer fram ibland, men inte alltid, så jag kanske bara ska mata på som jag gör (eller en matning vid halv tio), och se om de kommer fram med tiden.

      Praktbotiorna är betydligt mer skygga, vilket troligen är för att de är för få för att bilda ett stim. Jag skapade en egen tråd specifikt för dem då jag tycker det är ett seperat bekymmer: ( https://www.zoopet.com/forum/forum/-...ga-praktbotior )

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Ursprungligen postat av RedolentGalaxy9
        Jag har bara haft akvariumet i två veckor, och både ålarna och malarna kommer fram ibland, men inte alltid, så jag kanske bara ska mata på som jag gör (eller en matning vid halv tio), och se om de kommer fram med tiden.
        Jag skulle fortsätta som du gör nu tills jag sett de framme på morgonen, då skulle jag så sakteliga gå över till att bara mata då. Om du vet var kuhliisarna gömmer sig så kan du pröva att släppa maten framför gömslet få se om de kommer fram (de har väldigt bra luktsinne så bör hitta den relativt fort).

        Ursprungligen postat av RedolentGalaxy9
        Praktbotiorna är betydligt mer skygga, vilket troligen är för att de är för få för att bilda ett stim. Jag skapade en egen tråd specifikt för dem då jag tycker det är ett seperat bekymmer: ( https://www.zoopet.com/forum/forum/-...ga-praktbotior )
        Som cambru skrev i den tråden så vore det bästa att försöka omplacera dem så snart som möjligt, men de ska ju fortfarande ha mat tills du hittat någon som tar emot dem. Du kan pröva att sticka ner en halv kokosnöt, ogenomskinlig plast burk, eller något annat, i sanden utanför deras kruka så att det bara blir en glipa längst ner där fisken kan ta sig in. Sedan lägger du in en klump med exempelvis frysta mygglarver, det har fungerat bra för mig när jag velat få skygga bottenlevande fiskar att äta (och få ha maten i fred).

        Kommentar

        • RedolentGalaxy9
          • August 2020
          • 18

          #5
          Tack för svaret! Jag ska testa lägga ner mat framför grottorna där ålarna gömmer sig, samt där praktbotiorna gömmer sig (jag ska försöka lägga ner en plastburk där). Det är en del riktigt små snäckor i akvariumet (snigelätande snäckor och posthornsnäckor). Borde inte praktbotiorna äta dessa om inte annat?

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av RedolentGalaxy9
            Det är en del riktigt små snäckor i akvariumet (snigelätande snäckor och posthornsnäckor). Borde inte praktbotiorna äta dessa om inte annat?
            Jo det borde de göra. Vet inte hur djupt du sover, men du borde kunna höra "knackningar" på natten när de försöker öppna en snäcka.

            Kommentar

            • RedolentGalaxy9
              • August 2020
              • 18

              #7
              Jag har faktiskt hört mycket ljud på nätterna, och det skulle kunna vara det. Det skulle också kunna vara ancistrusarna eller ålarna som gräver runt i sanden.

              Kommentar

              • RedolentGalaxy9
                • August 2020
                • 18

                #8
                Jag låg och lyssnade i natt, och det är helt klart två olika ljud. Ett är troligen grävandet, och det andra är mer "knackigt", vilket då troligen kommer från praktbotiorna som äter snäckor. Jag har egentligen inga problem med att ha helt nattaktiva praktbotior, så länge jag vet att de har nog med mat.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Praktbotior är kända för sitt knackande läte, dem komunicerar helt enkelt.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...