Bortrest i en månad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    Bortrest i en månad

    Hej!

    Jag ska snart bort i ca 4 veckor. Jag har två kar, ett med skalarer och ett med diverse firrar. Jag kan få en granne som tittar till karen men föredrar att denne inte matar fiskarna.

    Möjligheterna är följande:

    Fasta (fyra veckor känns för långt)

    Foderautomat (måste införskaffas)

    Semesterfoder för två veckor vilket följs av två veckor fasta.

    Semesterfoder har jag aldrig använt p.g.a. skepsis men jag tänker såhär. Skillnaden i hårdhet stör mig inte särskilt mycket. Om fiskarna kan äta av maten som semesterfodret släpper ut så underdoserar man det lite grand. Fiskarnas fasta blir två veckor med liten risk för nitrit.

    Vad säger ni?

    Erik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Fasta eller en foderautomat som du har testat en längre tid innan så de exakt vet att den funkar efter en längre tids användning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Eller mät upp små portioner mat i flera olika byttor och be en pålitlig fiskvakt att mata en sådan portion tex var tredje dag eller så. Det viktiga är alltså att fiskvakten inte själv doserar maten utan bara ger en förutbestämd portion per gång.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Jag har flera olika kar som jag har ”döpt” till olika namn. Sedan doserar jag ett antal muggar till ”lillkaret”, ”mellankaret”, ”storkaret” och ”nanot” och fiskvakten behöver då bara ta rätt mugg till rätt kar. Det klarar de flesta vettiga personer av

        Kommentar

        • skaggerik
          • May 2020
          • 47

          #5
          Tack, det fick bli foderautomat med pålitlig övervakning.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Bra beslut! Hoppas du hittade en bra automat, för det finns en del riktogt dåliga
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...