Skölja fryst foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Skölja fryst foder?

    I sin mycket läsvärda bok "Sunken Gardens" skriver Karen Randall att man bör skölja fryst foder i kranvatten innan man ger det till fiskarna. Jag har läst på ganska mycket inför uppstarten av mitt första akvarium, men aldrig stött på detta förut.
    Är det en vedertagen sanning att man måste skölja det frysta fodret, eller är det överkurs? Vad säger ni som är experter?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Expert? Nä men jag tycker att man bör skölja. Tex röda och svarta mygglarver kan vara infryst i smutsigt vatten. Sen är det bra om det är tinat.
    Senast redigerad av åheim; 02 October 2019, 18:31.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Yaz
      • October 2017
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Expert? Nä men jag tycker att man bör skölja. Tex röda och svarta mygglarver kan vara utfryst i smutsigt vatten. Sen är det bra om det är tinat.
      OK, tack för snabb respons!

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Ursprungligen postat av Yaz
        I sin mycket läsvärda bok "Sunken Gardens" skriver Karen Randall att man bör skölja fryst foder i kranvatten innan man ger det till fiskarna. Jag har läst på ganska mycket inför uppstarten av mitt första akvarium, men aldrig stött på detta förut.
        Är det en vedertagen sanning att man måste skölja det frysta fodret, eller är det överkurs? Vad säger ni som är experter?
        Funderar på detta själv och har börjat skölja fryst foder. Det har inte känts så jättelönt i och med att jag använder så små mängder. Vilken sida står detta på i boken så att jag kan kolla vad det står där?

        Kommentar

        • Yaz
          • October 2017
          • 80

          #5
          Sidan 185.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Tack, jag har läst det nu.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Jag är långt ifrån någon expert. Matar dock en hel del med frysfoder och måste erkänna att jag aldrig har sköljt frysfodret. Brukar bara lägga kuberna i ett glas vatten så att de tinar och sedan hälla i fodret och vattnet i karet. Har aldrig upplevt att fiskarna reagerat negativt. Kanske har jag bara haft tur. Låter ju vettigt att skölja men hur gör man det med tex cyklops utan att fodret rinner iväg? Större bitar bör ju funka att skölja i en finmaskig sil.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Jag har aldrig sköljt frysfoder och har inte heller haft problem pga att jag inte gjortb så.
                Visst lever en del djur i smutsigt vatten som t.ex. röda mygglarver men de sköljs ju innan de packas och dessutom så består ju en mygga i sig till 80-90% av vatten och om vattnet är dåligt så borde ju myggan vara dålig även om den är sköljd.
                Det är det ju detta som sannolikt är orsaken till att man kan få problem om man matar malawi och tanganyikaciklider(som i naturen lever i alkaliskt vatten) med foder som lever i surt vatten (som skitigt vatten ofta är)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  #9
                  Jag sköljer. Dels för att tina och dels för att få bort ev skit. Det ger också mindre reaktion på sånt foder jag är allergisk mot när jag måste hantera det (tex röda mygg).

                  Kommentar

                  • Yaz
                    • October 2017
                    • 80

                    #10
                    Tack för alla svar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...