Recept egen fiskmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eligri
    • August 2019
    • 24

    Recept egen fiskmat

    Hejsan!

    Väldigt sugen på att göra egen fiskmat. Har fixat små isbit formar, så tänkte använda dem för att göra kuber.
    Följande mat kör jag nu:
    tetra flakes
    alg-tabletter
    Ciklid pellets
    Granole
    Frusen mat (1 gång/vecka)
    Gurka/zuchini (1 gång/vecka)

    Viktigaste fiskarna att maten ska vara bra för:
    Påfågelciklid, gourami. Resten matas med grönsaker och torrfoder.

    Skulle vara super tacksam att få en ingrediens lista! Har åkt till flera mataffärer för t.ex. okokta räkor, men de innehåller alltid salt. Länkar till lämplig mat vore underbart om möjligt

    Tack på förhand!
    //Elias
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det fisk en artikel om fiskmat på Zoopet https://www.zoopet.com/akvarieguide/kategori.php?NR=8 och längst ner på den sidan hittar du ett recept på räkmix.
    Sedan som det står i artikeln så har ju olika fiskarter olika behov - räkmixen är ju t.ex. ursprungligen framtaget för herbivora arter, men heller man mer carnivora arter så bör man dra ner på det gröna i maten och öka på köttdelen (t.ex. genom att använda vitfisk).
    Visst är räkorna man köper "saltade" men det är ju ändå ett beprövat foder som har använts som ingrediens i många år utan att något negativt har kunnat konstaterat - så skölj bara av dom innan så skall det inte vara något problem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • eligri
      • August 2019
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det fisk en artikel om fiskmat på Zoopet https://www.zoopet.com/akvarieguide/kategori.php?NR=8 och längst ner på den sidan hittar du ett recept på räkmix.
      Sedan som det står i artikeln så har ju olika fiskarter olika behov - räkmixen är ju t.ex. ursprungligen framtaget för herbivora arter, men heller man mer carnivora arter så bör man dra ner på det gröna i maten och öka på köttdelen (t.ex. genom att använda vitfisk).
      Visst är räkorna man köper "saltade" men det är ju ändå ett beprövat foder som har använts som ingrediens i många år utan att något negativt har kunnat konstaterat - så skölj bara av dom innan så skall det inte vara något problem.
      Någon övre gräns för hur salt-halten får vara på räkorna? Något man bör kontrollera med vitfisken?

      Tänkte köra:
      Räkor, vitfisk, ciklid pellets, frusna ärtor, zucchini och gurka. Kanske ca 20% räkor, 40% vitfisk, 20% ciklid pellets och 20% grönsaker. Låter det rimligt?

      Cheers!

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Lite salt skadar inte om du gör vatten byten. Själv fick jag bukt på ett allvarligt fenröte angrep genom att tillsätta just vanligt koksalt i karet. Nu minns jag inte mängderna salt för detta, men det var flera dl i ett 120l kar.Räkmix är bra har gett mina ancistrus potatisskivor på teskedar i bland, det är rikt på vitaminC
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Wimeved86
          • September 2020
          • 1

          #5
          Ursprungligen postat av eligri

          Någon övre gräns för hur salt-halten får vara på räkorna? Något man bör kontrollera med vitfisken?

          Tänkte köra: https://www.rabato.com/se/ bästa erbjudanden online
          Räkor, vitfisk, ciklid pellets, frusna ärtor, zucchini och gurka. Kanske ca 20% räkor, 40% vitfisk, 20% ciklid pellets och 20% grönsaker. Låter det rimligt?

          Cheers!
          Jag tror också att lite salt inte kommer att skada, men det viktigaste är att inte överdriva, mycket salt kan ha en negativ effekt, och förhållandet: "Cirka ca 20% räkor, 40% vitfisk, 20% ciklid pellets och 20% grönsaker. " låter bra
          Senast redigerad av Wimeved86; 04 September 2020, 10:16.

          Kommentar

          Arbetssätt...