Dubia som fiskmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellanhellis

    • March 2019
    • 20

    Dubia som fiskmat

    Jag har förutom fiskarna några ödlor och odlar dubia-kackerlackor som foder till dem. Är det någon som har erfarenhet av att använda dubia som levande foder? Jag tänker att de minsta nymferna kanske skulle falla någon fisk i smaken, men ingen av mina visade något intresse när jag testade. Det vore bra om någon fisk skulle gilla att äta kackerlackorna för de förökar sig fortare än ödlorna hinner äta...
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    ...En arowana kanske https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=402&SOK=1
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är säkert OK för carnivora arter. Sedan gäller det ju som sagt att få fiskar (som är vana vid annat foder) att fatta att det är foder för dom. Det brukar funka med att "svälta" fiskarna en tid - då brukar de efter en tids "svält" vara nyfikna på att testa om det går att äta annat som ramlar ner i akvariet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Jag har en leopardgecko så odlar syrsor och mjölmask; små exemplar av dessa äts med stor aptit av mina regnbågsfiskar och fjärilsfiskar (tänk mini-arowanor), har snarare problemet att se till så att alla får sin del och att ingen försöker trycka i sig allt... Vad är det för fiskar du har? Är de inte bottenlevande eller rent växtätande så borde de vara intresserade, se bara till att börja med små dubia som sprattlar ordentligt.

        Kommentar

        • Hellanhellis

          • March 2019
          • 20

          #5
          Det är framför allt kampfisken som jag tänkte skulle vara intresserad, kanske också rosentetror. Jag ska snart skaffa fjärilsciklider och hoppas att de ska vara intresserade av insekterna. Jag ska kanske testa några gånger till och försöka få dem att fatta att det är mumsig mat.

          Kommentar

          • Hellanhellis

            • March 2019
            • 20

            #6
            En arowana skulle helt säkert äta vuxna dubia, men jag är inte så desperat att bli av med kackisarna att jag är beredd att skaffa en sån

            Kommentar

            Arbetssätt...