Foder utan skit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Lindqvist
    • January 2019
    • 69

    Foder utan skit.

    Hejsan fiskvänner! Jag försöker hitta bra naturliga foder utan skräpinnehåll så som fillers av vete, soya, majs och jäst. Dessutom vill jag ha ett foder med endast marina djur och inte billiga rester från grisslakten. Fodret får heller inte ha syntetiska vitaminer och eller konserveringsmedel.

    Har vart in på många tillverkares hemsidor och dem flesta talar bara om vilka bra produkter som dem har i som tex 2% Spirulina medans det kan innehålla 40% majsmjöl då struntar jag i hur billigt det är det är ju uppenbarligen en produkt av låg kvalité.

    Jag ska ha husdjur! Ingen turboodling av fisk som är stor å fet men med låg hälsa och sjukdomsresistens.

    Är jag tvungen att göra mitt eget foder?
    Vi snackar om torrfoder här kanske skall tilläggas innan nån klargör att jag kan köpa mygglarver, bloodworms etc... Det är jag medveten om men av bekvämlighetsskäl skulle jag vilja ha nått alternativ till levande/frysfoder.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är nog att rekommendera att du gör ditt eget foder. Köpefodren blir krångliga och väldigt dyra att tillverka om man inte skall använda konserveringsmedel och utfyllnadsfoder.
    Förutsätter att det är carnivora fiskar du har, men var ändå lite försiktig med att använda extremt mycket marina djur i kosten eftersom de kan innehålla rätt mycket salt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mikael Lindqvist
      • January 2019
      • 69

      #3
      Jag misstänkte nog det. Jag håller på att göra ett återinträde i hobbyn så jag har inga fiskar ännu. Har inte bestämt mig helt men det lutar åt ett sällskaps akvarium med allätare.

      Tack för varningen angående salt! Det förefaller sig logiskt att det inte är bra om det blir för mycket.
      Och som jag förstått vill man undvika insjödjur pga smittrisken?

      Har ett 780l kar som med lite flyt blir vattenfyllt till helgen.

      Kommentar

      • Mikael Lindqvist
        • January 2019
        • 69

        #4
        En annan fråga relaterad till foder jag undrar är hur alla de som blandar fiskar med olika dieter gör när de utfodrar dem? Struntar man helt enkelt i deras matsmältningsystem? I det vilda löser ju detta sig självt men där är vi inte och matar...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
          En annan fråga relaterad till foder jag undrar är hur alla de som blandar fiskar med olika dieter gör när de utfodrar dem? Struntar man helt enkelt i deras matsmältningsystem? I det vilda löser ju detta sig självt men där är vi inte och matar...
          Tyvärr så struntar många i detta, men många arter är ju omnivora och klarar det mesta. Dock skall man absolut undvika att ha extremt carnivora och herbivora arter i samma akvarium. Det blir lite som att tro att en ko och ett lejon skall ha samma mat.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Darbagal
            • February 2015
            • 11

            #6
            Jag använder för tillfället bland annat Organix super kelp pellets. Dessa innehåller 12% kelp med tillsatts av hel lax, hälleflundra,

            Kommentar

            • Darbagal
              • February 2015
              • 11

              #7
              Sobelfisk, torsk, hela räkor, färsk hel sill samt ett

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                wienerbröd och

                Kommentar

                • Darbagal
                  • February 2015
                  • 11

                  #9
                  Telefon med kass uppkoppling... ett par tillsatta vitaminer var det som fattades

                  Kommentar

                  Arbetssätt...