Ärtor till otocinclusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hydrocephalus
    • September 2018
    • 12

    Ärtor till otocinclusar

    Hej! Jag har precis skaffat några otocinclusar. Just nu äter de upp algerna i akvariet, men jag har förstått att detta inte räcker i längden. I Zoopet-beskrivningen står det att de äter vegetabiliskt foder och ärtor. Detta med ärtor, är det någon som har provat? Jag såg i en gammal tråd att Kjell brukade använda frysta ärtor och klämma ut dem ur skalet - är det något som ni andra också gör?
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag brukar ta några frysta ärtor som jag lägger i en liten skål och häller på kokande vatten. Medan jag fixar med annat några minuter mjukar ärtorna till sig lite. Därefter tar jag bort skalet och lägger innehållet i akvariet. Hos mig äts det med mycket god aptit av de flesta fiskar. Oftast hinner inte otosarna få något av ärtorna dock...

    Mina otosar brukar få i sig av skalad gurka däremot. Jag tar ca 5 cm gurka som jag skalar, delar på mitten och trär in en sticka i så den sjunker. Det får dom varannan/tredje vecka sådär. Näringsinnehållet är förmodligen inte det högsta men de gillar det.

    Kommentar

    • Hydrocephalus
      • September 2018
      • 12

      #3
      Tack för snabbt svar! Just nu har jag faktiskt bara otocinclusar, så jag behöver inte oroa mig för att någon annan fisk äter upp maten. Det låter smidigt och bra med ditt sätt att "tillaga" ärtor! Gurka skulle också vara roligt att pröva.

      Jag funderar lite på var man bäst släpper ner ärtor och gurkbitar. Andra fiskar hittar väl mat bäst på sandbotten, men otocinclusar kanske vill att maten ska ligga runt rötter och växter, där de spenderar det mesta av tiden?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Mina ottosar gillar zucchini som jag skalar, kokar ca tre minuter och sedan lägger ner i iskallt vatten så sjunker de. Detsamma går att göra med ärtor men med kortare koktid. Sedan tar man bort skalet på ärtorna innan de läggs i karet. Genom att koka en stund och sedan lägga det man kokat i kallt vatten sjunker det och man behöver inte tynga ner grönsakerna i karet.

        Ottosar är dock ofta ganska skeptiska till ny mat så det behöver ligga i karet en dag för att de ska våga sig fram. Har man många andra hungriga fiskar är det inte säkert att ottosarna hinner få något.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          En annan bra grej till ottosar är catappalöv. Man kan lägga dem i blöt först tills de sjunker och sedan lägga ner dem i karet. Ottosarna verkar gilla dem. Tror det kan bildas några mikroorganismer på löven när de bryts ned som de äter. Eller så äter de av själva lövet. Värt att testa i alla fall.

          Kommentar

          Arbetssätt...