Ännu en fråga om matmängd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Ännu en fråga om matmängd

    Har löst en massa trådar men känner mig osäker ändå. Jag matar med granulat. Jag har ca 15 molly/om att och 20 kardinaltetror. Ökade beståndet häromdagen och känner mig väldigt osäker på om de får nog mat, särskilt nu när de är fler.

    Jag matar oftast ca 4-5 ggr/v och när jag matat dem äter de upp det på ca 5 sekunder. Är osäker på om alla ens får mat. Kan man säga nån tid? Typ "det ska ta dem 20 sek att äta upp" och att man då inte övermatar.

    Sen tänker jag på ynglen, mina går med de andra och det är ju svårt att mata dem på något annat sätt då. Får de i sig vad de behöver?? De har väldigt gott om gömställen så de kan så gott det går komma undan men ändå är det ju alltid en del som faller bort.
    Vänliga Hälsningar Frida
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja 5 sekunder låter lite... jag har ett 50-tal platy och ett 30-tal pansarmalar och jag ger algtabletter (till platy men pansarmallar äter av det också med god aptit) granulat och flingor. Jag sprider ut maten och ser till att alla kommer åt och får sin del och några minuter ska det ändå ta för dem att äta upp, algatbletter tar nån timme.
    Skulle jag uppskatta mängden så blir det en ganska ordentlig hög i handen. Du kan med fördel dela upp och mata flera gånger per dag. Algtabletter är bra till molly och dem löser upp sig långsamt och det flyter i väg små korn från dem som ynglen snappar upp!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...