Mata kampfisk 1 eller 2 ggr/dag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Mata kampfisk 1 eller 2 ggr/dag?

    Både uppfödaren och akvarieaffären till min kampfisk matade honom 1 ggr/dag. Märker dock att han är hungrig och snabbt mumsar i sig sina HIKARI kulor. Är ju kalas att han har aptit
    Men undrar, med tanke på hans mat-iver, om jag ska gå över till 2 matningar (i alla fall vissa dagar)…
    ** Akvariet är på 20L och kampfisken är enda invånaren.
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #2
    Jag tror att en gång borde räcka.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Mata gärna två gånger per dag, morgon och kväll, även om en räcker. På kvällen kan du mata med tinat fryst foder.

      Kommentar

      • Seaside
        • February 2013
        • 71

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Mata gärna två gånger per dag, morgon och kväll, även om en räcker. På kvällen kan du mata med tinat fryst foder.
        Känner samma. En räcker - men känns snällare på något sätt att ge honom mat 2 ggr - speciellt när han verkar så himla hungrig
        " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Jättebra om du har tid att mata 2 gånger och istället mindre portioner!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Seaside
            • February 2013
            • 71

            #6
            Jag jobbar oregelbundet och kan inte få till det precis varje dag, men när jag jobbar kväll eller är ledig blir det frukost till Lill-killen
            " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

            Kommentar

            • Seaside
              • February 2013
              • 71

              #7
              Vad är förresten fördelarna med att mata två gånger om man ser det ur fiskens perspektiv?
              " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Ett alternativ är ju en foderautomat. Juwels foderautomat t.ex kan du ställa in att ge mat klockan x samt x+6 timmar varje dag.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Fiskar är alltid "hungriga" oavsett hur många gånger de får mat.
                  En gång räcker (har aldrig matat mina fiskar mer än 1 gång per dag), men du kan mata 2 ggr om du absolut vill men tänk då på att du då också måste ha ett bättre filter och byta mer vatten i akvariet. Den vanligaste dödsorsaken för akvariefiskar är dåligt vatten pga övermatning
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Stahl
                    • June 2018
                    • 333

                    #10
                    Är det inte fördelaktig för lägre nitritnivåer att mata många gånger men lite för att bakterierna då lättare kan bryta ner nitriten?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Man skall alltid bara mata med lite foder - inte mer än att de äter upp "allt" inom ett par minuter.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ursprungligen postat av Seaside
                        Vad är förresten fördelarna med att mata två gånger om man ser det ur fiskens perspektiv?
                        Mer varierad kost (om man nu matar med olika foder). Som Kjell skriver ska man inte mata så mycket att vattnet blir dåligt, dvs. grumligt och illaluktande. Det är en fördel att ha växter som får näring av fiskmaten.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Seaside
                          Vad är förresten fördelarna med att mata två gånger om man ser det ur fiskens perspektiv?
                          Fisken är ju ständigt på jakt efter mat och då är det väl bra om den kan få det lite uppdelat under dagen... sen är det ju en fördel för nedbrytningen i akvariet att det sprids ut lite.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Seaside
                            • February 2013
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fiskar är alltid "hungriga" oavsett hur många gånger de får mat.
                            En gång räcker (har aldrig matat mina fiskar mer än 1 gång per dag), men du kan mata 2 ggr om du absolut vill men tänk då på att du då också måste ha ett bättre filter och byta mer vatten i akvariet. Den vanligaste dödsorsaken för akvariefiskar är dåligt vatten pga övermatning
                            Tror jag håller mig till en matning/dag som jag kört hittills. Akvariet är ju inte så stort = har inte så mycket marginal när det gäller balansen...
                            " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                            Kommentar

                            • Seaside
                              • February 2013
                              • 71

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim

                              Fisken är ju ständigt på jakt efter mat och då är det väl bra om den kan få det lite uppdelat under dagen... sen är det ju en fördel för nedbrytningen i akvariet att det sprids ut lite.
                              Det är just nedbrytningen som jag klurar lite på. Har ju trådalger i akvariet som jag bråkar med ... Matar vid 18.30 varje dag och belysningen släcks 20.30, funderar på om den "sena matningen" kan vara en bidragande orsak till ökad algbildning?
                              " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                              Kommentar

                              Arbetssätt...