Borta en vecka: Strunta i att mata eller foderautomat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Borta en vecka: Strunta i att mata eller foderautomat?

    Hej!
    Jag och maken ska åka bort i ca 7-8 dagar i sommar. Vi har ingen som kan mata under denna tid troligen.
    Vi kan inte riktigt bestämma oss för om det är bättre att strunta i mata under denna vecka eller om vi borde skaffa en foderautomat?
    Min magkänsla säger att det är bättre för fiskarna "inte äta" en vecka vs att riskera att vattnet blir dåligt vid för mycket mat. Sen kanske risken ändå inte så stor med en foderautomat men ändå.
    Och att vi kör ett vattenbyte före vi åker och när vi är tillbaka.
    Senast redigerad av LindaAlgo; 03 June 2018, 15:52.
    Med vänlig hälsning Linda
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Beror lite på vad det är för fisk (framförallt yngel behöver mat) men i mina akvarium (med vuxna fiskar) så hopper hag helt över matningen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Beror lite på vad det är för fisk (framförallt yngel behöver mat) men i mina akvarium (med vuxna fiskar) så hopper hag helt över matningen.
      Tack så mycket. Det är sällskapsakvarier med främst vuxna fiskar. Men då hoppar vi över matningen.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Beror lite på vad det är för fisk (framförallt yngel behöver mat) men i mina akvarium (med vuxna fiskar) så hopper hag helt över matningen.
        Precis, dom klarar sig.
        Men jag brukar ändå ställa ut foderautomater. Sonen tittar till huset, skall ju ändå tömma brevlådan och vattna blommorna, så han kollar över akvarierna, ser om pumparna går och rensar ytvattenavrinningen och fyller på foderautomaterna, men då är jag hemifrån litet längre.

        Men klart sju till tio dagar klarar sig vuxna "normalfiskar" sig utan att foder tillförs, jag tror också det är bra om de får fasta nån gång då och då. Men klart eventuella yngel och en el alger äts upp istället.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Precis, dom klarar sig.
          Men jag brukar ändå ställa ut foderautomater. Sonen tittar till huset, skall ju ändå tömma brevlådan och vattna blommorna, så han kollar över akvarierna, ser om pumparna går och rensar ytvattenavrinningen och fyller på foderautomaterna, men då är jag hemifrån litet längre.

          Men klart sju till tio dagar klarar sig vuxna "normalfiskar" sig utan att foder tillförs, jag tror också det är bra om de får fasta nån gång då och då. Men klart eventuella yngel och en el alger äts upp istället.
          Lite så tänker jag med ang fastan. Nu får mina ändå inte mat varje dag. Jag tänkte med att jag ska släppa i lite levande foder i karen innan vi åker så har de att göra med. Alltid något som överlever.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Kör utan mat. Så kort tid är inga som helst problem.

            Kommentar

            Arbetssätt...