Frysta mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Frysta mygglarver

    är det så bra att ge? Tycker mina fiskar blir lätt förstoppade oavsett vilken färg man kör med. Är cyklops bättre? Som frysfoder. Tycker de börjar bli svårt att få tag på frysfoder med. Butikerna säljer inte mycket och ofta gammalt datum. Kanske olika sorters torrfoder är bäst. Jag har neontetror khuli och kampfisk.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja om det är en omnivor eller carnivor art så borde det inte ge problem med förstoppade magar, däremot är det nog inte så lämpligt för herbivora arter.
    Cyclops är det frysfoder jag använder - dels för att det är billigt, är smått och ger bra färg på fiskarna.
    Näringsmässigt är dock torrfoder oftast bättre än frysfoder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #3
      Vad är omnivor carnivor och herborvira?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Åsa-Marie
        Vad är omnivor carnivor och herborvira?
        Allätare, köttätare respektive växtätare.

        Kommentar

        • Åsa-Marie
          • September 2014
          • 109

          #5
          Okej

          Kommentar

          • Åsa-Marie
            • September 2014
            • 109

            #6
            Nu köpte jag räkmix på djuraffären. Men såg att de igentligen är till Malawi ciklider. Kan jag mata med det? Eller kan dom bli sjuka? Dom hade inget annat hemma

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Åsa-Marie
              Nu köpte jag räkmix på djuraffären. Men såg att de igentligen är till Malawi ciklider. Kan jag mata med det? Eller kan dom bli sjuka? Dom hade inget annat hemma
              Funkar till dom flesta fiskarna, vad är det för fiskar du har?
              Räkmix är lätt att göra själv.
              Du kan även mata med frysta torskfiléer eller liknande, tina innan matning.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                Nu köpte jag räkmix på djuraffären. Men såg att de igentligen är till Malawi ciklider. Kan jag mata med det? Eller kan dom bli sjuka? Dom hade inget annat hemma
                Räkmix (som jag uppfann) finns i olika sammansättningar. Den som du köpte var till malawiciklider och nu finns det ju både carnivora och herbivora Malawi så man kan inte vara säker till vilka de har blandats, men de flesta är ju herbivora så man kan ju anta att de innehåller rätt mycket grönt. Det går antagligen till dina fiskar men jag hade nog till dessa hellre använt Cyclops som frysfoder.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Funkar till dom flesta fiskarna, vad är det för fiskar du har?
                  Räkmix är lätt att göra själv.
                  Du kan även mata med frysta torskfiléer eller liknande, tina innan matning.
                  Jag har neontetror khuli och ansistrus kampfisk

                  Kommentar

                  • Åsa-Marie
                    • September 2014
                    • 109

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Räkmix (som jag uppfann) finns i olika sammansättningar. Den som du köpte var till malawiciklider och nu finns det ju både carnivora och herbivora Malawi så man kan inte vara säker till vilka de har blandats, men de flesta är ju herbivora så man kan ju anta att de innehåller rätt mycket grönt. Det går antagligen till dina fiskar men jag hade nog till dessa hellre använt Cyclops som frysfoder.
                    Det var mycket grönt i. Letar efter cyclops men verkar svår att få tag på

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                      Det var mycket grönt i. Letar efter cyclops men verkar svår att få tag på
                      Kanske litet tidigt ännu, men du får rekognisera olika vattensamlingar i din närhet där du kan fånga dapnier, cyklops eller mygglarver.
                      "Vattenloppor" alltså cyklops och dapnier finne rman oftast i dammar med litet grönt vatten, där det finns änder och liknande fåglar, men ingen fisk. Mygglarver kan finnas där också, men oftast i klarare och stillastående vatten, även i regnvattentunnor och liknande.
                      Sedan behöver du en stabil håv och minst en hink med lock.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...