Fånga levande foder nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Angående håven och dess skaft, är det svårt att avgöra då jag inte sett den i verkligheten, men en femtilapp är ju inga stora pengar.
    När du skrev "fjärilshåv" tänkte jag mig de där klena håvarna på inplastat bambuskaft som dom säljer i leksaksaffärerna, och sådana duger inte.

    Våren kommer ju snabbare till Skåne! Jag har alltid undrat vad en märjelgrav är förnågonting?
    Men jag skall kolla några fångslokaler här också och se om det finns någonting ätbart.

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Angående håven och dess skaft, är det svårt att avgöra då jag inte sett den i verkligheten, men en femtilapp är ju inga stora pengar.
      När du skrev "fjärilshåv" tänkte jag mig de där klena håvarna på inplastat bambuskaft som dom säljer i leksaksaffärerna, och sådana duger inte.

      Våren kommer ju snabbare till Skåne! Jag har alltid undrat vad en märjelgrav är förnågonting?
      Men jag skall kolla några fångslokaler här också och se om det finns någonting ätbart.


      Bönderna brukar också slänga i sten som dom hittar på sina åkrar i dessa dammar!

      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #18
        Wikipedia:
        "Märgelgrav är en stor grop som grävts för att ta upp märgel för användning som jordförbättringsmedel. Märgel är en form av kalksten som bildats av kalkslam och innehåller höga halter av lera. Ofta är märgelgravarna runda eller kvadratiska med en sida på fem till åtta meter. Märgelgravarna grävdes under 1800-talet och återfinns i bland annat Halland, Skåne och Blekinge. De ligger ofta mitt ute på åkrarna. Många är vattenfyllda och kantade av buskar och högt gräs, andra är mer igenväxta och liknar mest små träddungar. De utgör livsviktiga miljöer för speciella växt- och djurarter, inte minst grodor. Det moderna jordbruket har lett till en drastisk minskning av antalet märgelgravar."
        Så var det med det... å andra sidan kanske det rinner ned naturlig gödning i dessa gravar, och det gör vattnet mer näringsrikt och gynnar larver och små kräftdjur.

        Kommentar

        • Soffan74

          • March 2017
          • 158

          #19
          Ursprungligen postat av Björn J.
          Angående håven och dess skaft, är det svårt att avgöra då jag inte sett den i verkligheten, men en femtilapp är ju inga stora pengar.
          När du skrev "fjärilshåv" tänkte jag mig de där klena håvarna på inplastat bambuskaft som dom säljer i leksaksaffärerna, och sådana duger inte.

          Våren kommer ju snabbare till Skåne! Jag har alltid undrat vad en märjelgrav är förnågonting?
          Men jag skall kolla några fångslokaler här också och se om det finns någonting ätbart.
          den är kraftigare än fjärilshåv, och "pinnen" är tjockare än dem

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20
            Ursprungligen postat av Soffan74

            den är kraftigare än fjärilshåv, och "pinnen" är tjockare än dem
            Vad bra, har du lyckats fånga något då?

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #21
              Det här ämnet är helt klart intressant. Jag har aldrig fångat levande foder till firrarna, så jag har följt tråden med intresse. En håv ska jag införskaffa. Märgelgrav har jag hos en kompis som har bondgård. Men vad tror ni om vattenhålen som finns på golfbanor? Knappast någon fisk men säkert badande fåglar.
              En fråga till er som fångat tidigare, hur långt ner/djup ska man håva? Ser man enbart genom att titta på vattnet om det finns "levande foder" att håva upp?

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #22
                Man för håven i en åtta, håven skall vara i vattenytan och kanske 10 cm under ytan, inte djupare, ja klart du kan testa på olika djup, men då är ju risken att du får med dig en massa skräp.
                Ja man kan ibland se att det finns mygglarver eller annat i vattnet, men inte alltid, om det finns andra insekter såsom dykare, roddare, trollsländelarver etc är det ett gott tecken.
                Det kan ju förekomma grodyngel också.
                Lyssnade på radion idag, SR P4, kom in mitt i ett program, en forskare på Jordbruksverket uttalade sig om förekomsten om mygg i år, och därmed mygglarver, om jag nu inte missuppfattade allt, så trodde denne forskare att det skulle bli ett normalår när det gällde besvärliga stickmyggor.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #23
                  Tack för svaret Björn. Ska bli intressant att prova framöver.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    OBS Grodyngel är fridlysta.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #25
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      OBS Grodyngel är fridlysta.
                      Det kan vara så att det är olika regler i olika delar av landet.
                      Så här skriver Länsstyrelsen i Västra Götaland på sin hemsida:
                      "Min klass vill samla in grodyngel och ha i vårt akvarium. Är det okej?

                      Ja det är helt i sin ordning så länge ni släpper ut ynglen igen. Försök undvika att samla in yngel av större vattensalamander men det kan vara svårt ibland att se vad som är vad."

                      Men grodyngel är ingen bra akvariefiskföda, jag vet att jag fått med mig sådana som "bifångst" för många år sedan då, innan den blev fridlyst, skyddad eller sårbar som art, och stora cilkider åt grodynglen litet tveksamt, oftast spottades dom ut igen, eller bara bets ihjäl med förorening av vattnet som följd.
                      Så det finns flera skäl till att plocka ur grodynglen ur håven eller hinken redan vid fångstdammen.

                      Och om du då bor i Västra Götaland och vill hålla grodyngel/grodor ur pedagogisk synvinkel är det ok om du släpper tillbaka dem där du fångade dem, även om jag personligen och subjektivt tycker att det är tveksamt. Det finns ju några olika (åtta?) grodarter, vanlig-, åker-, göl-, lök-, sjö och klockgroda med olika status, ja och så den ätliga grodan, som är en hybrid mellan göl- och sjögroda... iofs är alla grodor tillhörande Rana/Phelopax-familjen ätliga, men de smakar inte så gott, inte ens i vitlöksmarinad. Det sägs att vi i södra Skåne och Blekingen har en lövgroda också, kanske en invasiv art, vad vet jag...? Men jag värnar om den en stinkpadda/strandpadda på några små öar i Bohuslän, utanför Tjörn, dessvärre avslöjade båttidningen "Praktiskt Båtägande" den lokalen för sina läsare för några nummer sedan, så jag kan väl säga att man skall bege sig till Grönskären och Altarholmen för att få se och höra dessa paddor spela nu på våren och försommaren. Men den arten finns på fler öar i den yttre bohuslänska skärgården.

                      En avvikelse från ämnet alltså.
                      Men för håven i en 8-formad rörelse ytligt i vattnet och undvik grodyngel, sjöfågel, badande hundar och andra odjur!
                      Senast redigerad av Björn J.; 07 May 2018, 09:33.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Alla grod- o kräldjur är fridlysta med undantaget för att studera grodyngel som då skall släppas ut som du också skriver och så har det varit ett bra tag. Detta gäller hela riket.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #27
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Alla grod- o kräldjur är fridlysta med undantaget för att studera grodyngel som då skall släppas ut som du också skriver och så har det varit ett bra tag. Detta gäller hela riket.
                          Tänk om alla kände till det och gav f_n i bohusläns paddor, fattar inte vad dom skall med dom till. Dom har väl I-paddor så att det räcker till.

                          Men nu blev jag sugen på att kolla mina fångstställen, skall kolla att håvarna är ok. Jag har några bra spänner med tättslutande lock, köper ju alltid fiskfoder i tiolitersförpackning, billigare så, en sådan hink räcker ju "i några veckor", bortåt 104 veckor ungefär, trots att jag gärna matar med levande och fryst foder också.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            #28
                            Ursprungligen postat av Björn J.

                            Men nu blev jag sugen på att kolla mina fångstställen, skall kolla att håvarna är ok. Jag har några bra spänner med tättslutande lock, köper ju alltid fiskfoder i tiolitersförpackning, billigare så, en sådan hink räcker ju "i några veckor", bortåt 104 veckor ungefär, trots att jag gärna matar med levande och fryst foder också.
                            Återkom med fångstrapport tack!!
                            Ännu bättre, filma och lägg upp

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #29
                              Ursprungligen postat av ICC

                              Återkom med fångstrapport tack!!
                              Ännu bättre, filma och lägg upp
                              Genast!
                              Kollade en liten göl i Delsjöområdet för en timma sen ungefär, ingenting. Inga surrande mygg i luften heller.

                              Kommentar

                              • Soffan74

                                • March 2017
                                • 158

                                #30
                                Ursprungligen postat av Björn J.

                                Vad bra, har du lyckats fånga något då?
                                har kommit annat i vägen, men i helgen tänkte jag ta en tur till Stordammen här i närheten. Max 15 minuters gångväg från mitt hus
                                Har massor av blötmarker här
                                Senast redigerad av Soffan74; 10 May 2018, 19:54.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...