Fånga levande foder nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    Fånga levande foder nu?

    Är det någon som brukar fånga eget levande foder ute?
    Har en stor damm i närheten. Inga firrar i, vad jag vet
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ursprungligen postat av Soffan74
    Är det någon som brukar fånga eget levande foder ute?
    Har en stor damm i närheten. Inga firrar i, vad jag vet
    Jag skulle tro att det är för tidigt, men du kan ju alltid prova.

    Kommentar

    • Soffan74

      • March 2017
      • 158

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.

      Jag skulle tro att det är för tidigt, men du kan ju alltid prova.
      ok, får ta en promenad dit nästa helg då
      vilken håv ska man använda? Typ fjärilshåvar?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        En fjärilshåv är alldeles för klen.
        Jag såg att Hormbach hade håvar för att plocka upp skräp ur pooler med, men jag kollade aldrig maskstorleken, måhända har dessa för stora maskor.
        Jag tillverkade en själv, ett nät/tyg man på 1980-talet gjorde axelvaddar av... En krafigt rostfri/syrari tråd några rostfria slangklämmor och ett teleskopskaft avsett för att måla tak med roller med.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Det kan ju tänkas att du kan få tag i övervintrade (svarta-) mygglarver. Under vissa omständigheter, och vissa svarta myggarter kan klara en övervintring.
          Dessa skall nu förpuppas, och kläckas som stickmyggor, om någon månad (tidigast) som sedan skall svärma, lägga ägg, som skall bli till larver för att förpuppas etc... Men jag har hört att det iallafall finns stickmyggor inom vissa "problemområden" bland annat i närheten av Rimbo, Norrtälje kommun i Uppland.

          En bra vattesamling att fånga mygglarver i skall då befinna sig i ett myggtätt område (från den ena klarheten till den andra). Det skall vara ett stillastående vatten, kan vara en liten pöl, hällkar, regnvattentunna, branddamm eller ett litet tjärn.

          Det finns ju små kräftdjur också:
          "Vattenloppor" alltså daphnier eller cyclops.
          Samma förutsättningar, små vattensamlingar med stillastående vatten. Gärna litet grönt algtillväxt vatten. Det sägs att det måste finnas fåglar i dessa vatten för att dessa djur skall förekomma. Ja änder och liknande. Dessa kräftdjur kläcks först då vattnet är varmare, sen vår, sommar och på höstkanten.

          I havet finns det plankton! Och bland tången en del märlkräftor och hoppkräftor som kan vara bra, man får bara skölja dem ordentligt innan man ger dem till sötvattenlevande fisk, litet salt på maten är väl ingen fara egentligen, men det får inte bli för mycket. Det finns speciella planktonhåvar med en plast- eller glasbehållare längst ut. Men jag vet inte var man köper sådana. Sedan behövs det nog en båt också så att man kommer ut på öppet vatten.

          Dykare, skräddare och trollsländelarver får man med sig som bifångst (ja i sötvattensamlingarna då) och stora ciklider och andra stora fiskar kan tugga i sig sådana.
          Men försök inte att mata yngel och små fiskar med mygglarver, det får motsatt effekt, mygglarverna kan bita ihjäl mindre fiskar.

          Gör inte heller som jag gjorde för några år sedan, ställ inte in hinken med de svarta mygglaverna i badrummet med värmegolv över natten... Dom var nästan alla svärmande myggor på morgonen därpå.

          "Vattenloppor" och mygglarver kan övernatta några dagar hemmavid i en större hink med luftpump och en syresten. Tre-fyra dagar kan gå bra om det inte är för varmt.

          Det finns minst en gammal bok i detta ämne, kanske finns på biblioteket, eller antikveriatet.
          "Levande foder för akvariefiskar" av Kjeld Bo Larsson är en av dessa, utgiven på ICAs förlag.

          Jag hade en kontakt ett tag på ett biologiskt lab, härifrån fick jag ibland bananflugor, funkar bra till mellanstora och stora ciklider.
          Man kan odla olika maskar, tubifex och liknande. Instruktioner står det om i boken jag nämnde, det finns säkerligen instruktioner på nätet också om man letar en stund.
          Senast redigerad av Björn J.; 22 April 2018, 20:54.

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Gäller att hålla koll där man förvarar dem då, så att man inte får mygg i hela bostaden?

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias G
              Gäller att hålla koll där man förvarar dem då, så att man inte får mygg i hela bostaden?
              Utomhus på balkong eller altan brukar fungera bättre.

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.

                Utomhus på balkong eller altan brukar fungera bättre.
                Helt rätt, tänkte inte på det

                Kommentar

                • Soffan74

                  • March 2017
                  • 158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  En fjärilshåv är alldeles för klen.
                  Jag såg att Hormbach hade håvar för att plocka upp skräp ur pooler med, men jag kollade aldrig maskstorleken, måhända har dessa för stora maskor.
                  Jag tillverkade en själv, ett nät/tyg man på 1980-talet gjorde axelvaddar av... En krafigt rostfri/syrari tråd några rostfria slangklämmor och ett teleskopskaft avsett för att måla tak med roller med.
                  Hittade en fiskhåv på Jula

                  Kommentar

                  • Soffan74

                    • March 2017
                    • 158

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    Det kan ju tänkas att du kan få tag i övervintrade (svarta-) mygglarver. Under vissa omständigheter, och vissa svarta myggarter kan klara en övervintring.
                    Dessa skall nu förpuppas, och kläckas som stickmyggor, om någon månad (tidigast) som sedan skall svärma, lägga ägg, som skall bli till larver för att förpuppas etc... Men jag har hört att det iallafall finns stickmyggor inom vissa "problemområden" bland annat i närheten av Rimbo, Norrtälje kommun i Uppland.

                    En bra vattesamling att fånga mygglarver i skall då befinna sig i ett myggtätt område (från den ena klarheten till den andra). Det skall vara ett stillastående vatten, kan vara en liten pöl, hällkar, regnvattentunna, branddamm eller ett litet tjärn.

                    Det finns ju små kräftdjur också:
                    "Vattenloppor" alltså daphnier eller cyclops.
                    Samma förutsättningar, små vattensamlingar med stillastående vatten. Gärna litet grönt algtillväxt vatten. Det sägs att det måste finnas fåglar i dessa vatten för att dessa djur skall förekomma. Ja änder och liknande. Dessa kräftdjur kläcks först då vattnet är varmare, sen vår, sommar och på höstkanten.

                    I havet finns det plankton! Och bland tången en del märlkräftor och hoppkräftor som kan vara bra, man får bara skölja dem ordentligt innan man ger dem till sötvattenlevande fisk, litet salt på maten är väl ingen fara egentligen, men det får inte bli för mycket. Det finns speciella planktonhåvar med en plast- eller glasbehållare längst ut. Men jag vet inte var man köper sådana. Sedan behövs det nog en båt också så att man kommer ut på öppet vatten.

                    Dykare, skräddare och trollsländelarver får man med sig som bifångst (ja i sötvattensamlingarna då) och stora ciklider och andra stora fiskar kan tugga i sig sådana.
                    Men försök inte att mata yngel och små fiskar med mygglarver, det får motsatt effekt, mygglarverna kan bita ihjäl mindre fiskar.

                    Gör inte heller som jag gjorde för några år sedan, ställ inte in hinken med de svarta mygglaverna i badrummet med värmegolv över natten... Dom var nästan alla svärmande myggor på morgonen därpå.

                    "Vattenloppor" och mygglarver kan övernatta några dagar hemmavid i en större hink med luftpump och en syresten. Tre-fyra dagar kan gå bra om det inte är för varmt.

                    Det finns minst en gammal bok i detta ämne, kanske finns på biblioteket, eller antikveriatet.
                    "Levande foder för akvariefiskar" av Kjeld Bo Larsson är en av dessa, utgiven på ICAs förlag.

                    Jag hade en kontakt ett tag på ett biologiskt lab, härifrån fick jag ibland bananflugor, funkar bra till mellanstora och stora ciklider.
                    Man kan odla olika maskar, tubifex och liknande. Instruktioner står det om i boken jag nämnde, det finns säkerligen instruktioner på nätet också om man letar en stund.
                    Tänkte på Stordammen här i Uppsala.
                    Har mest småfiskar - killi, paradisfisk, neontetror, guppy, endlers, kampfisk, ancitrus, corys

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av Soffan74

                      Tänkte på Stordammen här i Uppsala.
                      Har mest småfiskar - killi, paradisfisk, neontetror, guppy, endlers, kampfisk, ancitrus, corys
                      Jag tänkte väl närmast på att dammen där du fångar vattenloppor eller mygglarver bör vara utan fisk, risk att få med sig parsiter som karplus och liknande.
                      Men å anda sidan finns det väl ingen levande föda i dammar som inhyser även fisk, den är ju där uppäten.
                      Jasså Jula hade en håv vad bra, skall kolla på hemsidan.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Den som heter "fiskhåv" och kostar knappt 50-lappen verkar ha minst maskor, men skaftet verkar litet klent.

                        Kommentar

                        • Soffan74

                          • March 2017
                          • 158

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björn J.

                          Jag tänkte väl närmast på att dammen där du fångar vattenloppor eller mygglarver bör vara utan fisk, risk att få med sig parsiter som karplus och liknande.
                          Men å anda sidan finns det väl ingen levande föda i dammar som inhyser även fisk, den är ju där uppäten.
                          Jasså Jula hade en håv vad bra, skall kolla på hemsidan.
                          Ingen fisk där vad jag vet. Kanske änder. Mkt blötmarker runt omkring

                          Kommentar

                          • Soffan74

                            • March 2017
                            • 158

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.
                            Den som heter "fiskhåv" och kostar knappt 50-lappen verkar ha minst maskor, men skaftet verkar litet klent.
                            men duger till lite fångst iaf?

                            Kommentar

                            • Thaifighter
                              • August 2006
                              • 420

                              #15
                              Jag fångar året om här nere i Skåne, och fryser in!
                              På Höst Vinter och Vår är det mest "Vita" Mygglarver som gäller, finns ofta i djupa märgelgravar.
                              Nu på senvåren/försommaren så förökas Daphnia snabbt när det blir varmt, och det finns just nu mycket D.magna den största sorten av "vattenloppor".
                              På sommaren dyker även andra lite mindre arter av Daphnia upp och även Cyclops "Hoppkräftor".

                              Thaifighter
                              Alla mina fisk-video på Youtube!
                              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                              Kommentar

                              Arbetssätt...