Grönsaker som foder ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HAJEN1234
    • August 2013
    • 63

    Grönsaker som foder ?

    Har för mig att jag nånstans, nångång har läst att squash lr zucchini, gillas av plecostomus och även av andra malarter. Vanliga algätare ska jag säga vara osagt. Men hur ofta, och hur mycket är lämpligt att utfodra med ? Och finns det annat grönt som dom kan gilla och må bra utav ? Tacksam för tips (:
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Jag brukar ge mina plecos gurka en 1-2 gånger i veckan, brukar märkas om de är hungriga för då tar det slut fort. Är de inte sugna så ligger den i längre och jag väntar längre med att lägga i en ny bit, så det bästa är nog att testa sig fram.

    Mina har förutom gurka (enklast) fått:
    - Zucchini, den var inte jättepopulär i mitt fall men har bara prövat en gång.
    - Sötpotatis, flöt väldigt bra och lite svåräten.
    - Melon, blev lite sölig men intresserade scalarerna också då den var mera lättäten.

    Kommentar

    • Pouyanation
      • February 2018
      • 45

      #3
      Jag ger mina malar gurka och zuccini. Brukar skala dem innan då de oftast är besprutade. Tryck en gaffel i biten och släng den i karet så sjunker den. Tycker du att gaffel är ful att ha i karet kan du hitta på andra lösningar.

      Kommentar

      • Niklas8
        • April 2010
        • 62

        #4
        Frusna gröna ärter. Hela till sugmunsmalar och mosade till övriga fiskar. Måste skalas för att sjunka!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Men frukt och bär då? Känns ju mer naturligt... Frukt/bär kan rasa ned från diverse träd som hänger över vattnet i flodområden och det äter ju fisken men ärter, zuccini mm. är inte nåt dem har tillgång till i det vilda. Det här är bara lite tankar som dyker upp och det är säkert bra för fisken men varför pratas det sällan om bären och frukten? Det skulle jag vilja lära mig mer om
          Senast redigerad av åheim; 14 April 2018, 00:03.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Melon får mina ibland och det går åt, äpplen eller päron borde kanske fungera. Citrus och vindruvor känns dock inte som någon bra idé. Blir förmodligen lite grisigare med frukten än grönsaker, men i små mängder gör det nog inget.

            Kommentar

            • Niklas8
              • April 2010
              • 62

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Men frukt och bär då? Känns ju mer naturligt... Frukt/bär kan rasa ned från diverse träd som hänger över vattnet i flodområden och det äter ju fisken men ärter, zuccini mm. är inte nåt dem har tillgång till i det vilda. Det här är bara lite tankar som dyker upp och det är säkert bra för fisken men varför pratas det sällan om bären och frukten? Det skulle jag vilja lära mig mer om
              Mest en prisfråga för min del. Grönsaker är helt enkelt billigare, men annars håller jag med dig. Vattenmelon vet jag funkar bra. Har testat med äpplen men utan någon större succé. Vindruvor borde gå bra om man skalar dem. I vilket fall är det rätt kul att laborera med. Funkar det inte är det ju bara att lyfta ut det i tid.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Min ancistrus och mina otocinclusar får zucchini ca en gång i veckan. Jag skalar den och kokar sedan någon minut. Därefter lägger jag skivorna i iskallt vatten. Då sjunker de snabbt. Malarna uppskattar det mycket. Även de siamesiska algätarna gillar det. Har testat med broccoli också men då började vattnet snabbt lukta illa. Ärtor funkar men är inte lika populärt bland mina malar som zucchinin.

                Kommentar

                • Niklas8
                  • April 2010
                  • 62

                  #9
                  "Har testat med broccoli också men då började vattnet snabbt lukta illa." Då har du inte testat brysselkål än... milde himmel! Men det äts med god aptit.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...