Odla dafnier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darbagal
    • February 2015
    • 11

    Odla dafnier

    Jag funderar på att starta en odling av dafnier men har lite frågor som jag hoppas att någon här kan svara på.

    Är det någon som vet tillväxthastigheten för en odling? Dvs tex hur lång tid tar det för populationen att dubbla sig om den mår bra

    Hur lång tid klarar sig odlingen utan skötsel om jag texvbehöver resa?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har noll koll om detta, men har för mig att Universeum i Göteborg odlar en del dafnier. kanske kan dom tipsa dig om du går dit.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Har odlat moina (en nära släkting) men skulle gärna försöka mig på daphnia magna, då det blir lite större munsbitar. Skulle tro att det tar ungefär en vecka för populationen att dubbla sig, beroende på temperatur och mängden mat, kom dock ihåg att den lätt "krashar" så se till att ha några stycken igång samtidigt. Ser du till att du har en väldigt låg populationstäthet och begränsat med mat så klarar de sig själva rätt länge (mina klarade sig nog uppåt två veckor) men du kan inte räkna med någon tillväxt då.

      Kommentar

      • Darbagal
        • February 2015
        • 11

        #4
        Tack. Jag återkommer med uppdateringar om hur det fungerar. Tänkte försöka inomhus om ett par veckor och sedan kanske ute när det blivit varmare.

        Kommentar

        Arbetssätt...