Fjärilsciklider foder problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Derixx
    • December 2017
    • 3

    Fjärilsciklider foder problem

    Hej allesammans, har två stycken fjärilsciklider 1 hona 1 hane som jag har haft i två veckor. Men jag har ett problem med matningen av dem. Tetra flingfoder spottar dom ut direkt, northfin community pellets hinner sjunka till botten innan fiskarna har hunnit äta upp det och andra pellets är inget dom är intresserade av. Det enda dom äter är fryst artemia men känns inte hållbart att mata med detta varje dag. Har ni några tips på hur jag ska göra så skriv gärna!

    Övriga fiskar: Platy neontetror samt ottisar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Finns ju andra sorters fryst som t.ex. Cyclops. Sedan ge dom tid, så småningom börjar dom säkert även ta torrfoder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Dom är kanske viltfångade?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag föredrar att mata med granulat och ett bra märke är dr bassleer. Att fodret sjunker till botten är inget problem för fjärilsciklider då dem gärna går och bökar i botten på jakt efter nåt ätbart.
        Senast redigerad av åheim; 04 January 2018, 08:50.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Derixx
          • December 2017
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag föredrar att mata med granulat och ett bra märke är dr bassleer. Att fodret sjunker till botten är inget problem för fjärilsciklider då dem gärna går och bökar i botten på jakt efter nåt ätbart.
          Tack! Får ta och testa granulat! har dock grus som botten så pelletsen åker gärna emellan

          Kommentar

          • Derixx
            • December 2017
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Finns ju andra sorters fryst som t.ex. Cyclops. Sedan ge dom tid, så småningom börjar dom säkert även ta torrfoder.
            Får införskaffa mig lite mer frysmat och hoppas att dom börjar äta torrfoder om ett tag.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Litet som med små matvägrande barn, dom äter nog när dom blir hungriga, men cikliderna har snävare marginaler. Viltfångade fiskar kan vara kinkiga i början.
              Räkkött och räkrom brukar vara populärt här hemma, även för fiskarna, men dom får inte ta del av varesig vinet, majonäsen eller det rostade brödet.
              Finors djupfrysta fisk, torskfilé, i små bitar brukar ätas med god aptit också.
              När det gäller olika slags fryst mat till fiskar så skall man tina detta innan det serveras, det är inte alla som gör det, dom tycker väl att det tinar i vattnet, visst gör det det, men ger ofta även fiskarna köldskador runt munnen.
              Tiningspapper, mikron, eller på ett tefat ovanpå lysrörsamaturen funkar ju bra!

              Kommentar

              • robertn83
                • October 2017
                • 58

                #8
                Kör också Dr Bassleer, allt i karet äter med glädje inkl mina fjärilar. Sjunker hyfsat snabbt men i stort sett alla fiskarna bökar runt en stund.

                Kommentar

                • BobRob
                  • January 2018
                  • 4

                  #9
                  Mina fjärilsciklider har också en förmåga att spotta ut många sorters mat, men jag har sett att de oftast tar en bit, har den i munnen någon sekund, spottar ut och äter sedan småbitarna de spottat ut som de då sväljer, har tolkat det som att de helt enkelt vill ha mindre bitar. Dessutom, som åheim skrev så gillar de att leta mat på botten, och de verkar de ta större bitar, den kanske har mjuknat tillräckligt då.

                  Har både "vanliga" fjärilar och Electric Blue och av någon anledning är de vanliga mer kinkiga.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Undrar om det är "elektriska blåa" jag också har..? Ja mina är lokalt odlade och käkar allting som jag lägger i.
                    Men jag har haft vanliga gula och viltfångade också, och dom var kinkiga med maten, jag fick beveka dessa med lika vildfångade mygglarver och vattenloppor, cyklops. Men det är inte säsong för sådana delikatesser just nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...