Foder till röda pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gbg_mogge
    • September 2017
    • 6

    Foder till röda pirayor

    Har haft pirayor för sisådär en 25 år sedan.. och kommer inte riktigt ihåg vilket foder jag gav till dom.
    Har nu åter tio småttingar i ett 720L kar.

    Men butiken jag var hos lade fram Hikaris sinking carnivore pellets .. Visst de älskar det men 75gr som knappt räcker en vecka för priser mellan 79:- - 159:- fungerar inte i längden. Blir ju billigare att köpa levande fisk isåfall.. Vilket jag kommer göra emellanåt.

    Vet man kan ge de vitfisk, musslor osv.. Men nått billigare alternativ för pellets som finns i större förpackningar.. Kom gärna med tips tack!

    Hört att man ska undvika protetinberikade Chiklid-pellets.. vet inte om det stämmer dock.
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #2
    Mina katter äter lätt för 80 spänn i veckan, varför ska dina pirayor äta sämre?

    Min poäng är att om en vill ha husdjur bör en vara beredd på att se till att de får vad de behöver och mår bra av. Pirayor är precis som katter rovdjur som lever på kött. Skulle gissa att det därför är viktigt att vara noga vad en matar dem med, eftersom utpräglade köttätare ofta har speciella näringsbehov.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      För många år sedan hade även jag pirayor. Då fanns det en mat- och sportfisk i västerhavet (även i vissa delar av östersjön) som hette torsk den var dessutom billig hos fiskaffärerna. Pirayorna gillade torsk, även Finors frysta och tinade torskfileér. Idag är odlad lax billigare än torsk, men troligtvis för fet att ge till pirayorna varje dag. Men det finns ju annan vitfisk också, fråga fiskhandlarna om fiskhuvuden och liknande som de vanligtvis inte kan sälja.
      Jag hade även på denna tiden inhemska, med tonvikt på "hemska" fiskar, Esoc luciens, om jag nu stavade rätt, små gäddor alltså, tröttnade på dessa och släppte ned dem som foderfisk till de få kvarvarande pirayorna. Det slutade med att gäddorna bet ihjäl de mindre pirayorna och käkade upp dessa, och skrämde de större in i ett hörn i akvariet.
      Den rödbukade pirayan, som iallafall förr hette natteri, äter väl i princip allting!? Så på tisdagarna kan de väl få ta del av resterna från middagsbordet?

      Kommentar

      Arbetssätt...