Hur många pellets? Känns som det blir för mycket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Hur många pellets? Känns som det blir för mycket

    Hej på er! ännu en sk nybörjar fråga :-
    Läst att man inte ska ge mer än fiskarna äter på 3 minuter, om jag droppar ned en vanlig pellet tar det ju ca 40 min för att alla små smulor att försvinna eller filtreras, blir ju fyllt i hela karet.
    Har 7 corys, 2 siameser ,1 regnbågshaj , 2 bolivianska fjärils ciklider som soppar botten och bladen osv men visst ska jag minst ge 3-4 st pellets för antalet fiskar jag har? ger jag bara 1 i taget blir det lite tjafs, så 2 i taget och då har jag smulor överallt... också för mina regnbågsfiskar ibland snor dom o simmar runt och sen spottar ut så det blir ännu mer smulor
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det låter konstigt, vad är det för pellets?

    Kommentar

    • Dexter84
      • May 2017
      • 42

      #3
      Kanske bara är för att regnbågarna smular ner dom men känns som dom blir så efter några minuter i vattnet, det är JbL Novo tab och Tetra tablets "tabmin"
      Brukar variera dom, men är det rätt mängd för antalet fiskar ? ger ju även lite smulfoder till regnisarna

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det är ju inte pellets som du ger utan fodertabletter. Fodertabletter har ett komprimerat innehåll medan pellets i regel är uppblåsta med luft. Tabletterna tar längre tid på sig att lösa sig och jag skulle inte mata med fler än 2 tabletter.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 September 2017, 13:58.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dexter84
          • May 2017
          • 42

          #5
          Jasså man lär sig något varje dag tack Kjell som vanligt för bra svar

          Kommentar

          Arbetssätt...