Malawi foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    Malawi foder

    Vilket är den "bästa" fodret till golden och hongi när kommer bra tillväxt och fina färger?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Inte helt lätt att svara på. De flesta s.k. färgfoder (innehåller sådant som färgar som t.ex. spirulina, astaxantin etc) ger bra färg på "röda arter" som t.ex. röd zebra, hongi etc. men inte direkt på golden. Där handlar det mer om att man måste välja exemplar med klart gula färger att odla på och inte i så hög utsträckning om kosten.

    Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "bra tillväxt". Snabb tillväxt ger ju fett och proteinrikt foder men det är ju inte direkt ett bra foder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn vareberg
      • September 2016
      • 30

      #3
      Okej, tacksam för svaret Kjell!
      Jag får helt enkelt testa mig fram.
      Om jag vrider frågan lite och istället frågar vad som lämpar sig bäst när det kommer till "form" granutalt eller flingor?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Björn vareberg
        Om jag vrider frågan lite och istället frågar vad som lämpar sig bäst när det kommer till "form" granutalt eller flingor?
        Nja - granulaten eller flingorna är ju bara ett sätt att "presentera" maten eftersom de mycket väl kan ha samma innehåll. Det är som sagt innehållet i fodret (inte utseendet) som är det viktiga.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Björn vareberg
          • September 2016
          • 30

          #5
          Då fick jag bra svar på det! Tack. Läste något om ett foder som heter NSL, har du någon erfarenhet av det?

          Kommentar

          • Haloumi
            • November 2016
            • 59

            #6
            NLS är ett utmärkt foder till malawi! Jag använder det uteslutande till mina och dom växer fint och är fina i färgen.

            Kommentar

            • Björn vareberg
              • September 2016
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av Haloumi
              NLS är ett utmärkt foder till malawi! Jag använder det uteslutande till mina och dom växer fint och är fina i färgen.
              Tack för det, då blir det till å testa själv!

              Kommentar

              Arbetssätt...