Ancistrus-mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    Ancistrus-mat

    Jag skaffade för inte så länge sedan två små ancistrusmalar. De har levt på, och ätit alger för fullt. Men de två senaste dagarna har en utav dem börjat ge sig på växterna! En växt börjar redan tappa färgen på ett blad. Jag vet att han ger sig på växter för att han inte äter algerna av någon anledning... Jag har försökt stoppa detta med att stoppa ner en maltablett och gurka. Maltabletten var helt hopplös då resten av fiskarna attackerade och lät ingen mal få ett bett. Jag försökte flytta runt den, utan framgång. Gurkan däremot ville inte fiskarna ha, så en mal la sig på den direkt och låg kvar ett bra tag. Men det var bara en. Den andra var inte intresserad och låg mest på botten. Gurkan fick ligga över natten. Dagen därpå var en mal på ett blad i kanske någon timme och den andra ständigt letande efter andra alger (förmodligen den som åt på gurkan) . Jag vet inte hur jag ska göra för att få den andra att sluta äta på växterna... Det är en del alger på baksidan av akvariet. Där brukar den andra malen hålla till. Varför och hur kan jag stoppa växt-ätandet?
    Ps. Malarna är i ''bebis'' storlek/3cm med svans.

    Tack på förhand

    Edit: Ena malen har varit på bladet i minst 1,5 timmar nu.
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    #2
    Nu har då ena malen dött... Fårstår inte varför, men den var väldigt smal.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ja varken fiskar eller människor har ju evigt liv
      När lägger du ner maltabletterna? Många malar är ju väldigt nattaktiva och dom matar man bäst sent på kvällen när ljuset släcks.
      Vad var det för maltabletter? Det finns ju t.ex. både för herbivora och carnivora arter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Dadosuseri123
        • September 2015
        • 48

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja varken fiskar eller människor har ju evigt liv
        När lägger du ner maltabletterna? Många malar är ju väldigt nattaktiva och dom matar man bäst sent på kvällen när ljuset släcks.
        Vad var det för maltabletter? Det finns ju t.ex. både för herbivora och carnivora arter.
        De borde väl inte dö av ålder när de är små, eller vad menar du? Tabletterna var Hikari algae wafers. De borde vara för herbivora eftersom det står ''A Perfect Balance of Vegetables and Proteins'' På förpackningen. Jag testade att ha tabletten när ljuset var släckt, fast de andra fiskarna åt upp den och lät inte malarna få något.

        Däremot ser jag att den andra malen är lagom tjock och välnärd när den suger på rutan.

        Tack för svar!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          ...kanske skaffa lite rötter, som malarna älskar att gnaga på

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Dadosuseri123
            • September 2015
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av Inger H
            ...kanske skaffa lite rötter, som malarna älskar att gnaga på

            //Inger
            Grejen är också att de har rötter... Mysteriet om malarna kanske förblir olöst

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Dadosuseri123

              De borde väl inte dö av ålder när de är små, eller vad menar du? Tabletterna var Hikari algae wafers. De borde vara för herbivora eftersom det står ''A Perfect Balance of Vegetables and Proteins'' På förpackningen. Jag testade att ha tabletten när ljuset var släckt, fast de andra fiskarna åt upp den och lät inte malarna få något.

              Däremot ser jag att den andra malen är lagom tjock och välnärd när den suger på rutan.

              Tack för svar!
              Ok, då missförstod jag lite när du skrev "de har levt på"

              Det kan finnas många orsaker till att de dör och det går inte alltid att se på dom. Sedan blir en del gamla medan andra dör tidigt.
              Att byta foder kan vara lurigt eftersom de kanske inte fattar att det nya fodret är ett foder. Hikari Algae Wafers låter annars helt OK som foder.
              Rötterna får inte heller var för hårda
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...