Fodertips önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Fodertips önskas

    Hej,
    jag behöver fodertips för akvarium som jag hjälper med. Det ska vara foder (granulat antar jag) som är lämpad för en foderautomat. Detta är krav då lokalen är obemannad hela juli, med enstaka tillsyn.
    Fiskar som bor där nu är: en ancitrusmal (ca 7 cm), två skalarer, en stor L-mal (ca 12cm, ser ut som en mkt stor ancitrus), samt 4-5 tetror (5cm). Just nu får de alla Tetra min pro flingor. Ev en siamesisk algätare ska köpas in.
    Vilken mat ska vi köra med så att alla fiskar mår bra under stängningen?
    Tacksam för tips!
    PS den dagliga matningen under bemmanad tid bör ses över också känns det, gärna tips på det med, helst något lättdoserat, typ som JBL granulat med doserknapp som jag kör hemma
    Senast redigerad av Delta2004; 27 April 2017, 09:09.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Granulat är ju väldigt koncentrerad föda och är därför lätt att överdosera. det krävs en väldigt noggrann och exakt doserautomat för att mata med granulat. Flingor brukar funka bättre i foderautomater.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Granulat är ju väldigt koncentrerad föda och är därför lätt att överdosera. det krävs en väldigt noggrann och exakt doserautomat för att mata med granulat. Flingor brukar funka bättre i foderautomater.
      Där måste jag bara gå helt emot dig Kjell, bestämt!! Flingor är ju för sjutton omöjligt att få en jämn distribuering med en foderautomat. Granulat däremot ger en jämn distribution genom den springa som så gott som alla foderautomater har. Dessutom är flingor mycket känsligare för fukt.

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Där måste jag bara gå helt emot dig Kjell, bestämt!! Flingor är ju för sjutton omöjligt att få en jämn distribuering med en foderautomat. Granulat däremot ger en jämn distribution genom den springa som så gott som alla foderautomater har. Dessutom är flingor mycket känsligare för fukt.
        Men det var väl i "gårdagens foderautomater" där flingfodret klumpade sig. Moderna foderautomater har ju antingen en fläkt eller en värmare installerad så att inte flingorna klumpar sig.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Jag vet inte du kanske har erfarenhet och kör flingor med automat och det funkar bra? Jag har kört med eheims, hydors och seras och det funkar mycket dåligt (med flingor). 1. flingor kommer inte ut som dem ska (och det är ju helt logiskt om du tänker att du ska få ut platta olikformarade föremål genom en springa) 2. Eheim har visserligen en liten fläkt som startar när fodertrumman snurrar med sen står den still. I seras automat blev flingorna en enda klump. Nån med värmare har jag aldrig stött på sen skulle jag inte vilja värma fodret heller eftersom det förstör fodret mycket snabbt.
          Jag förespråkar iallafall granulat till en automat med roterande trumma!

          Det här är mina erfarenheter bara så kör med flingor och skaffa en egen uppfattning
          Senast redigerad av åheim; 28 April 2017, 21:16.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Delta2004
            • November 2016
            • 77

            #6
            Tack för era synpunkter!
            Jag tänkte främst granulat då foderautomat jag funderade på att köpa är Juwels, som saknar ventilation. Orsaken är främst pris då budjet på dagis är begränsad. Hoppas den kommer att gå utan det klumpar (automaten kommer vara en bit ovanför vattenytan, minst 6-7 cm).
            Vad tror ni om att mata malar med sådan all-fiskfoder, dvs inga maltabletter? Jag såg att det finns granulat för växtätare, ska man blanda in det eller räcker med all-fisk varianten?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Se till att placera foderautomaten på ett ställe där det inte är så kraftig cirkulation på vattenytan.
              Sedan är det en växtätare så är "allfoder" ingen bra idé.
              En annan tanke - avstå från en siamesisk algätare - de blir ofta väldigt bitska när de är ensamma. Om man vill ha dom så ha en grupp.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Delta2004
                • November 2016
                • 77

                #8
                Tack!
                blir det bättre då att blanda allfoder med växtgranulat då för att få större andel av växtbaserat mat?
                siameser funderade jag på pga algproblem, ancitrus verkar strunta i bl a växter och stendekor. Hemma har jag två siameser i en 180-liters, de verkar må bra. Här är dock 100-liters som är kanske för lite för ett par. Blir det bättre med ett par?

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Jag har samma erfarenhet som Åheim från två Eheim-automater. Det enda som funkar bra är granulat.

                  /Tobbe

                  Kommentar

                  Arbetssätt...