Micromask-kultur möglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Micromask-kultur möglar

    Hur undviker man att sin micromask kultur möglar igen? Startade upp en på välling och fick bara några enstaka maskar, plockade bort möglet som kom men till slut tog det över endå. Testade att starta upp igen med vitt bröd + torrjäst vilket också möglet tog över och inga maskar syntes till så slängde den.
    Gjorde idag en annan kultur på ströbröd+ mjöl och flyttade över de enstaka maskar jag såg från kultur nr 1 (vilket nog bara blev ca 10 stycken).
    Läst att havregryn är det vanligaste att använda men hade inget sånt hemma. Antar det inte möglar lika mycket?
    Hur funkar det med torrjästen? Någon som kör med det eller utan? Kanske blir för mycket i en kultur som har så få maskar?
    Senast redigerad av Zwitta; 18 April 2017, 18:46.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Jag har använt majsmjöl och potatismos som substrat och aldrig råkat ut för mögel. Jäst har jag aldrig använt. Det räcker med det man för över från en gammal kultur.

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Okej. Hade ingen jäst i första kulturen dock och flyttar bara över maskar då jag vill undvika möglet. Potatismos tror jag att jag har. Hur mycket vatten kör du? Ska det bara fuktas lite eller geggas ihop?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Jag använder flingmos från Lidl, utan fett,mjölkpulver och kryddor. Konsistensen ska vara som normalt mos. Hur flyttar man över micromaskar en och en?!

        Kommentar

        • Zwitta
          • October 2006
          • 406

          #5
          Oki. De är så få att de sitter mest bara en och en (iallafall de jag ser). Så försöker få upp de på fingret eller på en bomullspinne. Har fortfarande den odlingen övertagen med mögel kvar och försöker flytta bort alla jag ser som krypit upp på sidorna till den nya. Men det är väldigt få. Försöker få dem att överleva och få igång en kultur på de få som finns.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Att havregryn är den vanligaste metoden kanske även antyder att det är ett framgångsrikt koncept
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Jag har aldrig fått mögel i mina kulturer, och de står i ca en månad innan maskarna börjar avta. Därför sätter jag en ny kultur var 3je vecka. Jag håller också med erikthur fullt ut.
              En micromask-kultur för mig baseras på havregryn, vatten, en matsked med mask/kultur från tidigare kultur och lite lite strösocker. Blandar till en smet som om du själv skulle äta havregrynsgröt, och häller sedan över det i en 2 liters glasslåda. Strävar efter 1-1,5 cm tjocklek på gröten i lådan. Efter 7-9 dagar börjar maskar krypa upp på kanterna. Då klipper jag till ett kaffefilter i storleken 6*4 cm typ och lägger på micromaskkulturen. Sedan kan jag lyfta upp och skrapa av mask 2-3 gånger om dagen i tre veckor med en tesked från filterbiten. Lättare och större skörd genom att skrapa av från kaffefilterbiten.

              Kommentar

              • Zwitta
                • October 2006
                • 406

                #8
                Låter bra. Testar köpa havregryn. Kanske borde använda en helt ny burk också för att vara säker på att möglet inte sitter kvar i. Antar det kommer ta längre tid för min att komma igång när de är så få. Men hittils har de gått upp i antal trots mögelinvasionen.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  Ett tips, du verkar ju inte bo allt för långt bort. Trevlig utflykt om inte annat. Såg att bland annat Mikro-mask kulturer säljs på fasta bordet.

                  Kommentar

                  • Zwitta
                    • October 2006
                    • 406

                    #10
                    Blir en bit att åka jo... När är den? Har letat endlers ett tag nu utan att ha hittat den version jag vill ha så kanske finns där.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Jag har en lite mindre sort och odlar den i havrevälling, Gyllenmust, och mosad banan. Lägger i lite torrjäst ibland för att få bättre fart på odlingen. Dock är jag helt oförmögen att plocka ut enstaka maskar och undrar om det verkligen är mikromask och inte grindalsmask du odlar?

                      /Tobbe

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1022

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Dock är jag helt oförmögen att plocka ut enstaka maskar och undrar om det verkligen är mikromask och inte grindalsmask du odlar?

                        /Tobbe
                        Den tanken slog mig också

                        Kommentar

                        • Zwitta
                          • October 2006
                          • 406

                          #13
                          Jo det kanske det kan vara. Följde en youtube video om hur man kunde hitta egna micromaskar och testade det. Grävde lite i komposten och skrapade av från en morot. Så kanske är något annat. Små vita maskar runt 1mm.Tyckte de stämmde med bilderna på micromaskar endå. Grindalmaskar ser mycket större ut på bilder. Kanske ungar?
                          Odlas de på annat sätt?
                          Senast redigerad av Zwitta; 19 April 2017, 19:31.

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1022

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zwitta
                            Odlas de på annat sätt?

                            Kommentar

                            • Zwitta
                              • October 2006
                              • 406

                              #15
                              Gjorde 2 försök med havregryn och ena med socker. Den gick gick inte bra alls. Började mögla och såg inga maskar alls. Andra körde jag bara havregryn och den går bra hittils. Inget mögel och har blivit en hel del maskar. De blir fler men inte större så tror inte det är grindalsmaskar.
                              Diskade rent de andra två lådorna och startade upp dem med havregryn. Får se hur det går med dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...