Ancitrus matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Ancitrus matning

    Hej,
    jag har en ung (tror jag, ca 7cm) ancitrus mal.
    Den bor i en 180-liters med mängder av växter och en stor rot. Två siamesiska algätare finns det med. Jag har få alger, bara lite på rutor.
    Jag får intryck att ancitrus ger sig på växter då en del blad blir förtunnade, tom med hål.
    Hur ofta ska ancitrus matas? Den får nu 1 maltablett 1-2 ggr/vecka, men han får slåss om dessa med barber, även på natten.
    Han får också en ring gurka 1g/vecka som han äter ensam och det blir bara skal kvar på några timmar.
    Är det för lite med tanke på skador i växter?
    Vad annat kan han få som barber inte äter?
    Senast redigerad av Delta2004; 14 April 2017, 17:52.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Mina vuxna ancistrus får en Hikarie Algevaffers varje kväll. Likaså deras yngel, och de får dessutom en skiva Zuccini som jag "sänker" med en tesked.

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Tack för svaret!
      Funderar bara om en maltablett (jbl) om dagen inte blir för mycket för bara en mal?
      Ska testa zuccini! Funderar på ärtor också.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Fast du kan ju dela tabletten i många små bitar. Hälften en dag. andra halvan nästa dag osv. Bra med många småbitar också. Då får malen sysselsätta sig med att söka upp småbitarna som förhoppningsvis är utspridda.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          www.hikariusa.com/diets/algaewafers Köper den i 1 kg påsar till mina segelfens pelecos och ancistrus. Bryt dom inte utan sänk en hel tablett för de är perfekta för malarna att ligga och sutta på.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Gibbicepsen

            • May 2017
            • 30

            #6
            Prova med räkmix, mina malar ger sig på den inom några minuter. De älskar den, men tänk på att öka andelen grönsaker om du ska ge den till ancistrus
            MVH//
            Gibbicepsen

            Kommentar

            • Delta2004
              • November 2016
              • 77

              #7
              Tack för tips. Mitt största problem är att maten inte hinner komma till malen, utan blir uppäten av barber på väg ner. Än så länge bara gurka funkar, ärtor slår barberna ifrån malen.
              en fråga kring zuccuni - kan man fryza skivorna och ge frysta?

              Kommentar

              • D3f3nd3R

                • January 2017
                • 17

                #8
                Jag matar mina ciklider i ena hörnet för att lura bort dem samtidigt som jag släpper ner pleco wafers i andra hörnet. Värvar med Gurka och zuccini då & då. Både gurka och zuccini klarar sig länge i en plastpåse i kylen.

                Kommentar

                • Gibbicepsen

                  • May 2017
                  • 30

                  #9
                  Ge honom en eller en halv tablett per dag så blir han nöjd
                  MVH//
                  Gibbicepsen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...