Skräpsnäckor i 250 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffse
    • January 2017
    • 23

    Skräpsnäckor i 250 liters

    Hej,

    Jag har ett 54 liters akvarium med en kulfisk som jag matat med "skärpsnäckor" och lite annan mat. Varje gång jag fyller på med massa snäckor äter hon upp dom inom någon dag trots att dom förökar sig som ogräs.
    Nu vill jag flytta över henne till ett 250 liters där det finns väldigt rikligt med gömställen i form av "stora berg" av stenar, så hon kommer inte åt överallt i akvariet.
    Jag är lite rädd för att hon inte kommer kunna hålla snäckorna i "schack" och att jag alltid kommer få lida av skräpsnäckor i akvariet, även efter att hon gått bort.

    Vad tror ni? Vågar jag släppa ner snäckor i det stora karet till kulfisken? Finns det några alternativa vis att slipa hennes tänder på?

    Mvh
    Senast redigerad av Stoffse; 13 April 2017, 18:32.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vet inte varför du skulle vara rädd för att släppa ner "skräpsnäckor" i akvariet - det gör jag alltid i alla mina akvarier utan att ha snäckätande fiskar i dom: Dessa snäckor är ju inte skräpsnäckor utan i själva verket nyttosnäckor som gör stor nytta i akvariet och för många av dom blir det bara om akvariet sköts dåligt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stoffse
      • January 2017
      • 23

      #3
      I grunden är det nog att jag vet att folk har väldiga problem med att bli av med dom och vill bli av med dom. Min sambo tycker dom är ganska äckliga ifall dom blir för många. Jag har egentligen aldrig övervägt att det skulle vara ett alternativ att ha dom som "nyttodjur".

      Är det samma snäckor vi pratar om?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffse
        I

        Är det samma snäckor vi pratar om?

        https://www.google.se/search?q=skr%C...nxYUEOY5R31qM:
        Vilken snäcka gäller det?

        Kommentar

        • Stoffse
          • January 2017
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av stefanr72

          Vilken snäcka gäller det?
          Jag tror det är Physasnäckor!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Stoffse
            I grunden är det nog att jag vet att folk har väldiga problem med att bli av med dom och vill bli av med dom. Min sambo tycker dom är ganska äckliga ifall dom blir för många. Jag har egentligen aldrig övervägt att det skulle vara ett alternativ att ha dom som "nyttodjur".

            Är det samma snäckor vi pratar om?

            https://www.google.se/search?q=skr%C...nxYUEOY5R31qM:
            Ja i stort sett alla snäckor är nyttodjur och visst det blir väldigt många av dom om man övermatar/slarvar med vattenbyten etc. men det är ju då man verkligen behöver dom.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ja i stort sett alla snäckor är nyttodjur och visst det blir väldigt många av dom om man övermatar/slarvar med vattenbyten etc. men det är ju då man verkligen behöver dom.
              Vad skönt att höra, någon gång då och då har jag sett några mindre snäckor i mina kar och förväntat mig invasioner...men de har uteblivit. Som barn/ungdom hade jag ofta mängder med snäckor.
              /Johan

              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Stoffse
                • January 2017
                • 23

                #8
                Då kör jag på med snäckorna
                Tack för svaren!

                Kommentar

                Arbetssätt...