Foder till regnbågar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Foder till regnbågar

    Fick idén idag att testa mata mina Bosmani regnbågar med lite ärtor. Jag krossade ärtorna i vitlökspressen och stoppade i en liten bit, dom blev som galna, jisses vad dom glufsa i sej ärtorna. Jag har sedan tidigar nångång ibland matat dem med frysta räkor, också körda i pressen innan matning, sedan får dem också svarta/röda mygglarver. Jag drar mej från att använda flingfoder då jag tycker det skräpar ner så förbannat.

    Frågan är om min kost är bra för dem? Räkor, Ärtor, mygglarver? Vad mer kan man "göra själv" och ge dem? Räkor är dom tokiga i också förövrigt, likaså allt annat fryst foder.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Sök på tex räkmix och gör ditt eget billiga och kompletta foder. Frys det i zippåsar och bryt en bit vid matning.

    Jag gör mitt eget diskusfoder och de älskar det.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      På tal om foder som skräpar ner eller...

      Tobbe

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Jag kör endel del med fryst artemia, levande foder och proteinrik granulat, för tillfallet Dr Bassleer L, detta för tillväxten men det skräpar säker ner "förbannat".

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe R
          På tal om foder som skräpar ner eller...

          Tobbe
          Nej, mitt hemgjorda diskusfoder skräpar ner mindre än de foder jag köpt i butik. Använder mogen banan, äggula samt gelatin eller Agar Agar som bindemedel.

          Matar stor mängd 3-5 ggr om dagen och inga problem med nedskräpning.

          Kommentar

          • Piddeman
            • March 2013
            • 72

            #6
            Jag matar mina regnbågar med-

            Räkmix
            Ärtor
            Tetra red flakes
            Tetra vital flakes
            Tetra C+ pellets
            Röda mygglarver (Upptinade)
            Daggmask (Uppdelade)
            Vit fisk (småhackat)


            Jag varierar ganska så mycket, de gillar det och som tack ger de mig otroligt fina färger tillbaka. Jag ska även börja odla mina Bosmani inom kort. Jag ska se om jag hinner spela in en filmsnutt imorgon bitti när de leker vid akvarietändning.
            450L akvarium, gott och blandat.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Härligt ! Jag håller på med 2 yngel i ett litet nano-kar , som jag tror kan vara regnbågar , men det kan lika gärna vara kardinaltetra.

              ska spara dina mat tips, verkar spännande , tack

              Kommentar

              Arbetssätt...