Vilket levande foder till vuxna fiskar som man kan föda upp själv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D3f3nd3R

    • January 2017
    • 17

    Vilket levande foder till vuxna fiskar som man kan föda upp själv

    Så jag har ett 120L kar med vuxna artemia samt jag har ett 20 L där jag låter artemian "växa upp" lite.
    Artemian e jättebra, jag har mängder men dem är fortfarande ganska små när man ska mata tex fullstora blåciklider.
    Det jag undrar är dock om det finns något annat man kan föda upp som är lite större än artemia, helst ska det vara nått i vatten och dem ska ju helst klara sig ett tag.
    Jag vill inte ha daggmaskar och sånt inomhus, så sådant går bort direkt.
    Mvh Macke
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Jag har själv varit lite intresserad av att hålla en odling med Lumbriculus variegatus som är riktigt proteinrika och bra även för större fisk. Tror dock inte jag får upp tillräckliga mängder för mina 10 diskus.

    Vore kul om du provade och dokumenterade processen!

    Kommentar

    • D3f3nd3R

      • January 2017
      • 17

      #3
      Blackworms verkar vara det jag är ute efter, hade jag bara hittat nått ställe i sverige som säljer blackworms och skickar så hade jag beställt direkt.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Vart bor du? Välsorterade akvariebutiker nrukar ha Lumbriculus variegatus (blackworms) till salu bland levandefodret. Kanske någon skickar.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Typ:

          Kommentar

          • D3f3nd3R

            • January 2017
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av LoGeek
            mm där har jag kollat men kan vara välja hämta i butik av dem, har mailat zoo.se , kanske dem kan ta hem från imazo.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Zoo.se ligger väl i Bromma? Bor du i Sthlm så kan du ju bara ta en tur till Akvarielagret

              Kommentar

              • D3f3nd3R

                • January 2017
                • 17

                #8
                Bor i skåne, men det fixar sig, Bldiscus tar hem till mig så det löser sig.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Kul. Uppdatera gärna framöver med hur du odlar och hur det går!

                  Kommentar

                  • D3f3nd3R

                    • January 2017
                    • 17

                    #10
                    Det kommer jag göra, Kommer köra i ett 120L kar med runt hälften vatten, Finmaskigt nät i botten tror jag. Får prova sig fram i början..

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #11
                      Ursprungligen postat av D3f3nd3R
                      Bor i skåne, men det fixar sig, Bldiscus tar hem till mig så det löser sig.
                      Nice. Det är ju bara i andra ändan av stan från mig, så det är ju bra att veta. Funderar på att dra igång ett "prydnadsakvarium" för egen räkning, nu när alla andras kar hamnar här som passningsobjekt. Har två EcoQube C som skulle kunna bli något, och om man kan köra mat parallellt med något som går att titta på, är det ju inte fel. Frågan är bara "vad" man ska köra parallellt med de här. I en så liten balja, tror jag på räkor. Hur som helst. BLdiscus, tack för tipset.
                      B!

                      Kommentar

                      • D3f3nd3R

                        • January 2017
                        • 17

                        #12
                        Så jag har 15cm högt med vatten taget från mitt 540l ciklid kar i mitt nya blackworms kar som är ca 95x35cm, en virkad bordsduk i botten som är veken en gång och har små hål i sig.
                        Ett stående luftfilter mitt i karet och en klen spotlight som lyser lite.
                        Matar för tillfälligt med äpple och och andra frukt/grönsaker men ska prova mig fram.
                        Köpte bara 4 påsar och det var för lite så har beställt fler.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Ursprungligen postat av D3f3nd3R
                          Så jag har 15cm högt med vatten taget från mitt 540l ciklid kar i mitt nya blackworms kar som är ca 95x35cm, en virkad bordsduk i botten som är veken en gång och har små hål i sig.
                          Ett stående luftfilter mitt i karet och en klen spotlight som lyser lite.
                          Matar för tillfälligt med äpple och och andra frukt/grönsaker men ska prova mig fram.
                          Köpte bara 4 påsar och det var för lite så har beställt fler.
                          Tack för uppdateringen! Keep 'em coming!

                          Tanken är väl att de ska föröka sig exponentiellt, inte att du ska köpa nya...?

                          Kommentar

                          • D3f3nd3R

                            • January 2017
                            • 17

                            #14
                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Tack för uppdateringen! Keep 'em coming!

                            Tanken är väl att de ska föröka sig exponentiellt, inte att du ska köpa nya...?
                            Ja jag vill ju det, tror bara jag har lite för lite mask till att börja med.
                            Kan även tillägga att jag har inte hittat en enda död mask, väldigt imponerande.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...