När kan man räkna med att Discus börjar äta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    När kan man räkna med att Discus börjar äta?

    I onsdags kväll utökades mitt akvarier med ett stim Discus (storlek 6-7 cm).
    Karet väl förberett vad gäller vattenvärden m m. 28 grader varmt.

    Nytt fräscht granulatfoder i form av Tetra Discus.

    Fiskarna känns rimligt skygga för att så nyligen ha bytt miljö. Simmar inte aktivt upp och ner eller från hörn till hörn men ger sig då och då ut på en liten tur.
    Granulatfodret väcker intresse och flertalet nafsar men spottar ut. Ingen jätteaktivitet, rusning, men som sagt ändå visst intresse.
    Liknande reaktion när jag igår släppte ner lite frysta, upptinade, röda mygglarver. (Har legat ett tag i frysen så det var inte superfärska.)

    Vad tror ni, är det dags att bli orolig?
    Fiskarna kom från Tyskland och åt nog senast typ i tisdags.
    Vet inte vad de är vana vid för foder.
    Vill inte vänja de vid något foder så pass att min rejäla burk med nyinköpta Tetrafoder sedan inte blir huvudmenyn.

    Men är det kanske ändå läge att nu i helgen bege sig till akvarieaffären för köp av annat foder och i så fall vad?
    Tänker ju mig att någon gång framöver variera Tetragranulaten med annat så utkastade pengar blir inköp av annat foder ändå inte.
    Using Tapatalk
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Det kan gå en ganska lång tid innan vissa Diskusar äter, minns att jag hade en som inte åt på ett par veckor. Jag skulle ha testat med artemia, vita och svarta mygglarver

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad åt de tidigare -om de är vana vid en viss sorts foder kan det ta tid innan de upptäcker att även annat går att äta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Göran1
        • December 2013
        • 33

        #4
        När jag köpte mina va dom ca 5cm jag fick dom sent på kvällen så jag hade akvariet mörkt till eftermiddagen och då gav jag dom oxhjärta vilket dom åt upp på en gång, och nu tigger dom jämt så fort man kommer in i rummet . Sen är det ju bra att ge dom olika mat och se till att vattnet är bra. Hoppas det går bra

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          Efter 5-6 dygn kom de igång - och nu äter flertalet av dem även av den Tetra Min som övriga fiskar får! Inte bara Tetra Discus alltså.

          Höjde tempen 1 grad (till 29) men skulle ändå inte gissa att det var avgörande utan att det handlade om anpassning/flytt.
          Har plockat tillbaka/ner tempen något sen dess, utan problem.
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av TommySt
            Efter 5-6 dygn kom de igång - och nu äter flertalet av dem även av den Tetra Min som övriga fiskar får! Inte bara Tetra Discus alltså.

            Höjde tempen 1 grad (till 29) men skulle ändå inte gissa att det var avgörande utan att det handlade om anpassning/flytt.
            Har plockat tillbaka/ner tempen något sen dess, utan problem.
            Kul att dom har kommit igång
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ja det måste känts nervöst att de inte ville äta, bra de är på gång.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              Arbetssätt...