Hur petigt kan det va?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Hur petigt kan det va?

    Ska starta Discus kar och har köpt på mig två jätteburkar fiskmat, granulat och flakes som passar till Malawi. När Discusarna är hemmastadda och fått fryst mat ett tag kan jag börja ge dem av torrfodret? Synd att slänga det och så enormt stor skillnad kan det väl inte vara?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Du kan ju använda det som komplementfoder i alla fall.
    Generellt sett så skiljer en hel del i hur tarmsystemet ser ut mellan en herbivor och en carnivor. Så visst är det skillnad mellan olika fiskar på samma sätt som det är skillnad på hur tarmar och magen/magarna ser ut på ett lejon eller ko.

    Men som sagt som komplementfoder är det gamla fodret säkert helt OK
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Tänkte mata dem med lite fryst foder tre gr om dagen, för att känna in hur mycket de behöver. Kan ett komplement vara att den tredje gången ge torrfoder? Kan jag övermata Discus? Tänker då inte på om det ligger foder på botten utan om de kan äta för mycket för att må bra? Har ju vant mig att mata en Venestus som klipper efter handen om det inte går fort nog!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        När jag hade Diskus så gav jag dom Tropica D-50 Discus http://www.tropical.pl/sv/produkter/...ran-d-50-plus/ som dom verkade må riktigt bra av, det gick i alla fall fort att vänja av dom från Oxhjärta
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Ok det ska jag kolla. Enligt handlarn är det omöjligt att mata med annat än fryst foder, mysis, musslor och något annat. Hade själv tyckt det varit skönt att köra något mål med torrfoder. Vad säger du om fryst vs torrfoder av bra kvalité?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av Juni
            Ok det ska jag kolla. Enligt handlarn är det omöjligt att mata med annat än fryst foder, mysis, musslor och något annat. Hade själv tyckt det varit skönt att köra något mål med torrfoder. Vad säger du om fryst vs torrfoder av bra kvalité?
            Jag tyckte att det var så kladdigt att hålla på med oxhjärta och mygglarver, så jag gick successivt över till Tropica nästan på en gång, dom hungerstrejkade ett tag men sedan började dom äta Tropicas istället
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Juni
              Ok det ska jag kolla. Enligt handlarn är det omöjligt att mata med annat än fryst foder, mysis, musslor och något annat. Hade själv tyckt det varit skönt att köra något mål med torrfoder. Vad säger du om fryst vs torrfoder av bra kvalité?
              Om en fisk är väldigt invand med en viss sorts foder så kan det vara svårt att ibland vänja dom vid att äta annat.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Nu har kardinal,tetra, pansarmal och nån annan liten fisksort flyttat in med mina tre ancistrus. Matar dem med röda mygglarver. Fick anvisning om att mata tre gr om dagen när jag kör igång med discus. Men de här små fjantfiskarna kan jag väl inte mata tre gr om dagen? Även om jag matar med väldigt lite foder känns det överdrivet?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Röda mygg innehåller ju inte så mycket näring så det kan vara vettigt att mata ofta av den anledningen (även om det kanske inte är så bra för att det blir mycket skit i akvariet, även för allergirisken etc.). I naturen är ju deras foder ofta mindre näringsrikt än vårt fiskfoder och där äter ju fisken också mer eller mindre kontinuerligt.Det viktiga är som sagt att (som du skriver) man matar väldigt lite varje gång.

                  Sedan är det som sagt bättre att försöka vänja dom vid annat foder.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Allergirisk? Hade inte en aning om att myglares inte var så näringsrikt, varför matar man med det överhuvudtaget om det inte är så näringsrikt?
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Juni
                      Allergirisk? Hade inte en aning om att myglares inte var så näringsrikt, varför matar man med det överhuvudtaget om det inte är så näringsrikt?
                      Det luktar väldigt gott (åtminstone för fiskarna) så därför ser många att fiskarna uppskattar det och därför vill man mata med det.
                      Allergirisken för människor (inte för fiskar) är välkänd - jag skulle aldrig använda det.

                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 September 2016, 15:21.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Men jösses, hade inte en aning! Det var ju typiskt när jag handlat hem mängder!! Tror jag känner lite allergi nu och kan inte diska el städa på minst en månad
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...