Dekapsulera artemiaägg med klorin för senare kläckning (klorering av artemiaägg)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #16
    Mycket intressant. Detta kan bli en bra guide för många. Vilket havsvatten har du använt? Bräckt eller salt?
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av ICC
      Kul att följa dina ihärdiga tester. Du lär ju snart kunna titulera dig professor i Artemiakunskap.
      Tackar! He he...

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ursprungligen postat av Knax
        Mycket intressant. Detta kan bli en bra guide för många. Vilket havsvatten har du använt? Bräckt eller salt?
        Jag har använt havsvatten från Falkenberg och som Göteborgare skulle jag nog vilja påstå att det inte är riktigt salt. Ätran rinner ut i havet här så jag ska nog försöka ta mig norröver för att få tag i lite bättre vatten.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av HammarbyHasse
          Man kan ju undra vad det är som gör att det preparerade vattnet får denna avlagring. Tanken som slog mig är att prova de dekapsulerade äggen i havsvatten istället. Ursprungliga problemet som jag upplevde med dekapsulerade äggen var ju att de klumpade ihop sig. Kanske gör de inte det med havsvatten. Jag provar detta och återkommer.
          Som utlovat återkommer jag med resultatet från nattens kläckning av dekapsulerade ägg i kombination med havsvatten.

          Ingen klumpbildning alls till skillnad mot preparerat vatten. Viss slaggbildning blev det ovanför vattenlinjen men inget allvarligt. För första gången har jag lyckats kläcka de dekapsulerade äggen men kläckningsgraden ligger kanske på låga 30%.

          Mitt klart bästa resultat har jag alltså fått med oskalade ägg och havsvatten.

          Dagens slutsats: Det är något med mitt preparerade saltvatten som gör att det blir viss slaggbildning ovanför vattenlinjen i PET-flaskan. Detta blir särskilt tydligt när jag använder dekapsulerade ägg då dessa genast klumpar ihop sig. Det är sannolikt att det är ett problem även vid kläckning av oskalade ägg, inte lika tydligt men det försämrar resultatet.

          Åtgärd: Jag ska ta reda på exakt vad det är i mitt preparerade vatten som orsakar att dekapsulerade ägg klumpar sig (och förmodligen även försämrar resultatet vid kläckning av oskalade ägg).

          Det salt jag använt heter Jozo Grovt Salt utan jod. 2 Kg. Det innehåller Natriumklorid (salt) och E535.

          E535 (Natriumferrocyanid, Na4Fe(CN)6) är en vanlig tillsats i salt som ska vara klumpförebyggande. Det är en cyanid som i ren form är väldigt giftig.

          Vid sökning på nätet kan man läsa på flera ställen att E535 ger grumlighet och täpper till porerna på artemiacystorna.

          Så nästa steg blir att skaffa ett riktigt salt.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #20
            Har du provat med den typen av salt som man använder till saltvattenakvarier? Jag har tidigare kläckt artemia med saltvatten från karet med tämligen gott resultat.
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Måste inflika igen. För kläckning av artemia rekommenderas inte salthalt av Havsnivå utan lägre salthalt. Och det är inget fel på Jozo grovsalt - använt det de senaste tio åren (minst) utan problem - liksom glassboxmetoden kan tilläggas. Jag kläcker med 20 ml salt per liter vatten.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...