Dekapsulera artemiaägg med klorin för senare kläckning (klorering av artemiaägg)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Dekapsulera artemiaägg med klorin för senare kläckning (klorering av artemiaägg)

    Hejsan!

    Nu har jag provat några gånger att dekapsulera artemiaägg med klorin för senare kläckning. Det finns mängder med beskrivningar och videor på hur det görs men som vanligt så är det någon detalj som går fel för mig.

    Här är en beskrivning som de arbetat fram på Sjöfartsmuseet Akvariet:



    När jag ska kläcka så är mitt problem är att äggen bara klumpar ihop sig och fastnar överallt.Någon som kan gissa vad det beror på?



  • Gäst

    #2
    Kan det kanske vara så att jag varit för snabb att avbryta kloreringen tidigare...

    Provar receptet ovan fast i något mindre skala.
    • 1 msk artemiaägg
    • 1 dl kranvatten
    • 1,5 dl Klorin

    Jag tyckte det blev orange tidigare än 10 minuter men men ... Jag lät tiden gå fullt ut. Har nu lagt det i mättad saltlösning i kylen samt en klick i kläckaren. Det klumpar fortfarande ihop sig ser jag. Jädrans märkligt.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag sköljde aldrig tillsammans med såpa. Det har jag aldrig sett att man ska göra i några andra recept. Det visade sig dock att en kvarts droppe med såpa i kläckaren löser upp klumparna effektivt. Om artemian överlever är en annan fråga. Återkommer...

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Vilken kläckare använder du?
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag höll på med det där på 80-talet. Det luktar en hel del klor kan jag säga. Visst blev kläckningarna större men egentligen kan man få tillräckligt bra kläckningar om man har bra artemiaägg att utgå ifrån...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Knax
            Vilken kläckare använder du?
            Hej!

            Jag använder en hemmagjord kläckare byggd av PET-flaska.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Jag höll på med det där på 80-talet. Det luktar en hel del klor kan jag säga. Visst blev kläckningarna större men egentligen kan man få tillräckligt bra kläckningar om man har bra artemiaägg att utgå ifrån...
              Hej!

              Jag brukar skörda varje morgon och min tanke är att jag ska slippa sila bort okläckta ägg samt skal då jag tycker att det är tidsödande och även om jag gör mitt bästa så tycker jag inte att det blir perfekt. Okläckta ägg samt skal vill jag absolut inte ha med. Därför kikar jag på att skala äggen kemiskt först och kan man göra den proceduren en gång per vecka så tycker jag det verkar mindre jobb totalt.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Använder man "glassbox-metoden" nedan och är försiktig när man häverterar så får man inte med äggskal eller död artemia
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Använder man "glassbox-metoden" nedan och är försiktig när man häverterar så får man inte med äggskal eller död artemia
                  https://www.zoopet.com/index.php?opt...cle&id=287
                  Jag ska prova den metoden också. Både med skalade och oskalade ägg.Återkommer med resultat.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Använder man "glassbox-metoden" nedan och är försiktig när man häverterar så får man inte med äggskal eller död artemia
                    https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=287
                    Nu har jag provat Glassboxmetoden. Jag har gjort exakt som det stod. Har lagt i ett kryddmått med ägg, ca 1 ml. Har låtit det stå i fönstret men utan extra värme.Temp ca 20 grader. Sol kom först idag på em så det har inte stått för varmt. Nu är det ca 56 timmar sedan jag startade.

                    Sats 1: Vanliga oskalade ägg: Kläckning mindre än 1%
                    Sats 2: Skalade ägg: Kläckning mindre än 5%

                    Allt åker ned i vasken, inte lönt att ta hand om.

                    Jag har inte provat denna metod med optimal temperatur (27 grader).

                    Kul att se att mina skalade ägg kläcka bättre än de oskalade. Det skulle vara roligt att få veta vad som egentligen är problemet. Nu känns lösningen på problemet lika avlägsen som upplösningen av Palmemordet.

                    Nu handlar ju denna tråd om att skala artemiaägg och med risk för att gå lite off-topic vill jag nämna att jag varit vid havet och hämtat vatten idag. Jag vill prova att kläcka artemia med ett annat vatten och annat salt. Kör nog en sväng med mina PET-flaskor imorgon. En med havsvatten och en referenskläckning med mitt vanliga preparerade vatten (2,5 msk salt och en tsk epsomsalt samt 2 ml bikarbonat till en liter vatten)

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Två kommentarer: Vid 20 grader tar det riktigt lång tid att kläcka artemia. Höj värmen. Och sedan undrar man över kvaliteten på artemian din. Och det är ju oftast där problemet ligger...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Två kommentarer: Vid 20 grader tar det riktigt lång tid att kläcka artemia. Höj värmen. Och sedan undrar man över kvaliteten på artemian din. Och det är ju oftast där problemet ligger...
                        Då provar vi det också

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej på er!

                          Nu har jag resultatet av följande tre olika kläckningar, samtliga gjorda med 1 krm oskalade artemiaägg och en temperatur på 27 grader i 24 timmar.
                          1. Glassbyttemetoden med kranvatten och 1 msk salt per liter.
                          2. PET-flaska med havsvatten.
                          3. PET-flaska med kranvatten, 2,5 msk salt per liter vatten, 1 tsk Epsomsalt och lite bikarbonat.

                          Nedan är resultaten.
                          1. Mycket klent resultat. Några enstaka procent av äggen har kläckts.
                          2. Godtagbart resultat där runt 60-75% av äggen kläckts.
                          3. Godtagbart resultat där 55-70% av äggen kläckts.

                          Glassbyttenetoden är inget som fungerar för mig. Den kanske kan fungera för någon annan under andra förutsättningar.


                          Angående havsvattnet så tyckte jag mig kunna notera ett något bättre resultat än när jag använder preparerat kranvatten. En annan sak som är en markant skillnad är att i PET-flaskan med preparerat vatten så hade det bildats en avlagring med okläckta ägg ovanför vattenlinjen.



                          Man kan ju undra vad det är som gör att det preparerade vattnet får denna avlagring. Tanken som slog mig är att prova de dekapsulerade äggen i havsvatten istället. Ursprungliga problemet som jag upplevde med dekapsulerade äggen var ju att de klumpade ihop sig. Kanske gör de inte det med havsvatten. Jag provar detta och återkommer.





                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Skillnaden mellan kläckning i havsvatten (till vänster) och preparerat kranvatten till höger. En bit ovanför vattenlinjen ser man tydligt en en rand av äggskal och annat jox som klumpat ihop sig. I kläckaren till vänster saknas denna avlagring.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #15
                              Kul att följa dina ihärdiga tester. Du lär ju snart kunna titulera dig professor i Artemiakunskap.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...