Hur ofta matar ni nystartat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Denitrifikation är ju inget som sker i nån utsträckning i ett akvarium utan nitraten sänker vi i stället med delvattenbyten. Rapa upp olika former av bakteriestammar är ganska oväsentligt utan det är bättre att fokusera på stegen ett akvarium måste gå igenom för att etablera kvävecykeln och det visar diagrammet jag länkade till! Ville du komma fram till att diagrammet inte stämmer? Förklara hur du menar att utvecklingsstegen ser ut, om diagrammet nu inte stämmer?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • karolin
      • March 2015
      • 33

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Denitrifikation är ju inget som sker i nån utsträckning i ett akvarium utan nitraten sänker vi i stället med delvattenbyten.
      Denitrifikation är en reaktion som återfinns i akvarier också.

      Ursprungligen postat av åheim
      Rapa upp olika former av bakteriestammar är ganska oväsentligt utan det är bättre att fokusera på stegen ett akvarium måste gå igenom för att etablera kvävecykeln och det visar diagrammet jag länkade till!
      Det är ju absolut inte oväsentligt eftersom det finns många olika bakteriestammar och eftersom de flesta denitrifikationsbakterier är just autotrofa är det intressant. Det kan bli ännu intressantare om man exempelvis börjar ändra vattnets ursprungliga värden.

      Ursprungligen postat av åheim
      Ville du komma fram till att diagrammet inte stämmer?
      Ungefär så.

      Ursprungligen postat av åheim
      Förklara hur du menar att utvecklingsstegen ser ut, om diagrammet nu inte stämmer?
      Visst. Bakterier har ingen klocka eller kalender och håller inte koll på dagar för den delen heller. Att det därför skulle följa ett viss tidsintervall som är angett i exakta dagar är osannolikt.

      En intressant anteckning jag hittade. För cirka fyra månader sedan startade jag ett nytt akvarium och matade mer i början än jag brukade göra med akvarier jag haft länge. Det blev en hel del yngel. Gott om mat kan ofta vara en förutsättning för att få fiskar att leka, i vissa sammanhang skulle jag rekommendera mer matning än normalt vid uppstart av akvarium.
      Senast redigerad av karolin; 01 September 2016, 00:44.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        ja vad ska man säga, jag får väl vara försiktig så jag inte trillar över kanten.... för jorden är väl platt Lycka till

        ...elliptisk, va bor vi på ett ägg
        Senast redigerad av åheim; 01 September 2016, 16:40.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • karolin
          • March 2015
          • 33

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          ja vad ska man säga, jag får väl vara försiktig så jag inte trillar över kanten.... för jorden är väl platt Lycka till
          Nej, jorden är elliptisk. Tack för det.
          Senast redigerad av karolin; 01 September 2016, 01:10.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Ursprungligen postat av karolin

            Nej, jorden är elliptisk. Tack för det.
            nä det är den inte alls
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Orichter
              • August 2016
              • 17

              #21
              När jag startade upp mitt 54l akvarie matade jag fiskarna 2 gånger per dag. Dockså matade jag väldigt lite. Det åts upp på mindre än 5 sekunder. Då hade jag 6 st zebra danio och inget mer. Hade även haft i bakterier på flaska både före och efter att fiskarna var i akvariet.
              Sen om det var rätt eller fel vet jag inte. Men jag stötte inte på några problem.
              Andra fiskar la jag i först 2-3 veckor senare.

              Kommentar

              Arbetssätt...