Hur ofta matar ni nystartat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensklas
    • April 2016
    • 72

    Hur ofta matar ni nystartat akvarium?

    Vet att man ska mata väldigt försiktigt när akvariet är nystartat.

    Mängden har jag nog koll på, men ska man köra varannan dag, varje dag?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag kör varannan dag de första 3 veckorna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jensklas
      • April 2016
      • 72

      #3
      Kanon, tack!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        För första gången under årens lopp, så kör jag en väldig snålmatning i ett nystartat kar - var tredje dag får dom några få små pellets mina purpurhuvudsbarber. Tänker öka på lite vecka två

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • karolin
          • March 2015
          • 33

          #5
          Varje dag, på samma sätt som i ett akvarium som jag haft lång tid.
          Senast redigerad av karolin; 30 August 2016, 20:17.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av karolin
            Varje dag, på samma sätt som i ett akvarium som jag haft lång tid.
            Ja det är ju eget val hur man gör men det är ju inget att rekommendera eftersom det inte finns nedbrytningsbakterier ännu och nitrithalten riskerar att höjas till direkt dödliga halter! Ytterst sparsamt är att föredra!

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av karolin
              Varje dag, på samma sätt som i ett akvarium som jag haft lång tid.
              Ja, som åheim säger det är ens eget val. Men att mata varje dag i ett nystartat kar är absolut inte att rekommendera.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • karolin
                • March 2015
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Ja det är ju eget val hur man gör men det är ju inget att rekommendera eftersom det inte finns nedbrytningsbakterier ännu och nitrithalten riskerar att höjas till direkt dödliga halter! Ytterst sparsamt är att föredra!
                Vad för sorts nedbrytningsbakterier? Det finns olika sorters nitrifikationsbakterier. Har du mätt antal bakterier på en viss yta i en viss tid i förhållande till matning? I så fall, vilka sorts olika foder har du matat med? Jag har aldrig mätt upp några höga nitrithalter i något akvarium jag har startat.

                Kommentar

                • karolin
                  • March 2015
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Ja, som åheim säger det är ens eget val. Men att mata varje dag i ett nystartat kar är absolut inte att rekommendera.

                  //Inger
                  Varför inte?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av karolin

                    Varför inte?
                    Jag har inte dom kunskaper om den mätning du skriver om karolin. Bara att gratulera till 0 nitritspikar

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av karolin

                      Varför inte?
                      Det handlar ju om att bygga om en balans i akvariet och att skapa tillräckligt med nyttobakterier, men visst är man noggrann så kan man säkert mata varje dag och det går bra. Speciellt om man tillsätter bakteriekulturer kommer akvariet igång snabbare.
                      Men en av de vanligaste orsakerna till att folk snabbt tröttnar på akvarier är att de matar för mycket i början och man då får nitrit och obalans i akvariet. Detta vet jag av tidigare erfarenhet (ägde en gång Europas då största akvarieaffär). Därför är det en bra rekommendation och friska fiskar tar definitivt inte skada av att bara matas en gång varannan dag.


                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • karolin
                        • March 2015
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Jag har inte dom kunskaper om den mätning du skriver om karolin. Bara att gratulera till 0 nitritspikar

                        //Inger
                        Tack för det.

                        Kommentar

                        • karolin
                          • March 2015
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det handlar ju om att bygga om en balans i akvariet och att skapa tillräckligt med nyttobakterier, men visst är man noggrann så kan man säkert mata varje dag och det går bra. Speciellt om man tillsätter bakteriekulturer kommer akvariet igång snabbare.
                          Men en av de vanligaste orsakerna till att folk snabbt tröttnar på akvarier är att de matar för mycket i början och man då får nitrit och obalans i akvariet. Detta vet jag av tidigare erfarenhet (ägde en gång Europas då största akvarieaffär). Därför är det en bra rekommendation och friska fiskar tar definitivt inte skada av att bara matas en gång varannan dag.
                          Jag har aldrig tillsatt bakteriekultur heller. Men säg tio gram levande moina, bara ett exempel, fördelar man den mängden på en dag eller två dagar blir mängden den samma inom ett, i detta sammanhanget, ett ganska kort tidsperspektiv. Mängden är den samma. Jag har ibland misstänkt att en del kanske startar med lite för mycket fisk. Mycket fisk i ett akvarium är något man kan ha om man har fått yngel, det vill säga något tillfälligt. Men det är min åsikt. Sedan är jag väl kanske av den åsikten, som jag antar att inte så många delar med mig, att en hel del fiskar kanske inte är så jättelämpliga i akvarier. Ja visst ja, matningen är inget man ska slarva med, här tror jag att jag kan ha ganska rätt, men det verkar vara få som pysslar med levandefoder. Flingfoder i all ära, jag har det själv, näringen är koncentrerad men det verkar kunna smutsa ner vattnet rätt så fort. Jag har som jag skrev, aldrig kunnat mäta upp höga nitritnivåer i något akvarium jag haft.

                          Så för att återknyta till trådens ämne: Jag skulle rekommendera att mata varje dag i ett nystartat akvarium, men det rekommendationen menas inte att bara ösa i okontrollerade mängder mat, speciellt inte foder som kan smutsa ner vattnet lätt. Fast visst, jag kanske inte håller akvarier på ett så kallat vanligt sätt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Fast karolin jag har aldrig sagt att man inte ska mata varje dag! Jag sa att man ska mata ytters sparsamt och det är skillnad. Du sa däremot att man kan köra på med matningen precis som ett inkört akvarium. Vet du hur lång tid kvävecykeln tar att komma igång i ett nystartat akvarium? Det vet jag och om det kan du läsa här: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • karolin
                              • March 2015
                              • 33

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Fast karolin jag har aldrig sagt att man inte ska mata varje dag! Jag sa att man ska mata ytters sparsamt och det är skillnad. Du sa däremot att man kan köra på med matningen precis som ett inkört akvarium. Vet du hur lång tid kvävecykeln tar att komma igång i ett nystartat akvarium? Det vet jag och om det kan du läsa här: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php
                              Ja, det är vad jag skulle rekommendera. Förmodligen vet jag mer om kvävecykeln än vad som står i länken, den anger endast "A Typical Break-In Cycle" vilket inte är ganska ospecifikt. Finns väl åtminstone två grupper av autotrofa bakterier som fungerar som denitrifikationsbakterier, det finns nitrobakter som oxiderar nitrit till nitrat och nitrosomonas som oxiderar ammoniak till nitriter. I akvarier, eller i vatten då, är kvävecykeln dessutom ganska komplicerad eftersom kvävet kan växla mellan många olika former av exempelvis ammonium. Inget av detta lyckades jag hitta i länken, tyckte mest det såg ut som ännu en myt, sådana finns det ganska gott om inom akvaristiken tyvärr och det blir inte bättre av att många bara tror på svar rakt av utan att ifrågasätta resonemangen och logiken bakom påståendena.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...