Varierad matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerer391
    • November 2014
    • 6

    Varierad matning

    Har sedan snart två år haft akvarium igen efter att för länge sen haft ett litet under barndomen. Har nu ett 240l (efter att jag startade med 100l) med ett 40-tal småfirrar (tetror, kilfläckar, Ancistrus) plus 2 större Skalarer. Mycket kul och inspirerande, men det svåraste tycker jag är det här med matning. Har börjat försöka variera kosten där jag dagligen ger lite flingfoder för att sedan ge lite fruset (artemia för tillfället) och slutligen lite granulat. Varannan kväll lägger jag i en fodertablett. Då jag känner mig som en total nybörjare vad gäller foder undrar jag om detta verkar som en vettig variation eller om jag kanske inte borde ge alla fodertyper så ofta? Försöker verkligen se till att jag inte ger för mycket foder totalt. Hade dock en Kilfläcksrasbora som strök med för någon vecka sedan med mycket uppsvälld buk, varför jag började fundera på det här med matningen lite extra.

    Mvh Jerry
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är säkert en vettig kombination.
    Sedan måste man vara medveten om att
    1/ långt ifrån alla fiskar äter så speciellt varierad kost i naturen och om den varierar så är det inte från dag till dag, utan snarare från årstid till årstid
    2/ många foder man köper skiljer sig inte så mycket innehållsmässigt utan det är "förpackningssättet" som skiljer. Dvs även om man matar med flingor, granulat, tabletter, pellets etc. så kan de innehållsmässigt vara identiska. Däremot så kan ju "en sorts" foder vara olika - t.ex. finns det ju fodertabletter som är till för såväl köttätande som för växtätande fiskar.

    En liten undran också - hur många gånger matar du per dag. På din beskrivning låter det lite som om du matar med alla sorter varje dag
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jerer391
      • November 2014
      • 6

      #3
      Tackar för info! Alltid nojjig att jag antingen ger för mycket eller för lite, men akvariet verkar vara i balans så kanske inte ska fundera för mycket på detta.

      Jag matar en gång per dag och ger då lite av alla sorter. Jag väntar lite så de hinner äta upp innan jag ger nästa sort. Tabletterna för bottenfiskarna ger jag separat på kvällen när armaturen har släckts.

      Någon gång läste jag något om att fiskarna kan få problem med magsmältningen om de får fryst foder för ofta (kommer inte ihåg om de specificerade någon speciell sort). Kan detta stämma?

      /Jerry

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Fiskar är olika - att ge herbivora arter bara fryst är definitivt inte att rekommendera. Detta är dock inget problem för carnivora - dock bör man där ha i minnet att fryst foder innehåller mindre med näring än torrfoder så matar man bara med fryst till carnivora så bör vitaminet tillsättas fodret
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...