Äggsoppa på artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Äggsoppa på artemia

    Hejsan forumvänner!

    Är tillbaka i denna hobby efter många års uppehåll. Det mesta är sig likt tycker jag.

    Kläckning av artemia minns jag kunde vara lite knepigt periodvis att få till, då mest pga dålig kvalitet på äggen. Men sist drog jag upp något 1000-tal scalarer med bra resultat och artemia stod på menyn varje dag så klart.

    Nu när jag var tvungen att snabbt få fram artemia igen så gick det inte så bra. Ett fåtal procent av äggen kläcktes. Resten sjönk till botten till en brandgul massa. Nu måste jag försöka ta reda på vad som gått fel.

    Byggde mig snabbt en artemiakläckare. Inga konstigheter, har gjort det förr och det har fungerat bra. Tror inte det är något fel på den. Anslöt luft, utan syresten till en nyinköpt luftpump modell "mini". 0,5 liter kranvatten, 1 msk grovt havssalt utan Jod samt 1 krm med artemiaägg. Stod i en temperatur på 27-28 grader. Mycket klent resultat efter 24 timmar eller 36 timmar.

    Den brandgula sörjan som ligger på botten av skålen verkar vara artemia men de är helt runda och har 2 ögon. (Tittar med lupp). Det ligger en del skalrester och flyter på ytan, mycket fler skalrester än det finns frisimmande artemia.

    Mina yngel är borta nu så jag har god tid på mig att ta reda på vad som gått fel och planera inför nästa omgång.

    Har någon lust att spekulera lite i vad som gick fel?

    Tog lite bilder till er och tänkte lägga in här men får meddelandet "Du har inte behörighet att lägga till eller ta bort bilagor."

    Provar att ladda upp bilderna till en annan server nedan:

    Bild 1
    Bild 2
    Senast redigerad av Gäst; 27 May 2016, 08:54. Anledning: Försöker att lägga in länkar på bilder som jag varit tvungen att lagra externt.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1025

    #2
    Jag tycker att det låter som att de kläckts och sedan dött av någon orsak.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag tycker att det låter som att de kläckts och sedan dött av någon orsak.
      Tack Stefan. Jag får väl göra om fast med någon liten ändring tills jag lyckas.

      Jag har ett 60 liters Åleds ståendes som jag ska göra om till "barnkammare" med 3 rum. 2 Rum till 2 kullar med yngel samt ett rum för filtrering och artemiakläckning. Yngelrummen delar jag av med med en 5 cm filtermatta. På ena sidan i tanken sätter jag in ytterligare en filtermatta men 10 cm 30ppi. En powerhead bakom den så har jag ett "Hamburg Matten Filter". Jag gör tillräckligt med plats i mitt HMF-filter så att jag får plats för 2 flaskor (artemiakläckare) att stå och puttra samt en doppvärmare. Bild på detta kommer ifall jag får behörighet att lägga in bilder.



      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av HammarbyHasse
        Hejsan forumvänner!

        0,5 liter kranvatten, 1 msk grovt havssalt
        Har nu byggt om ett 60-literskar så det rymmer 2 avdelningar för nya yngel samt ett fack på sidan med plats för pump, doppvärmare och två artemiakläckningsflaskor. Att kläcka artemian inuti akvariet ger mig en stabil temperatur. Jag minskar ochkså ned på saltet till halva mängden, dvs 1 msk salt till 1 liter vatten. Återkommer med resultat.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Och artemian är inte för gammal?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Du har inte funderat på att köra micromask istället? Mycket mindre jobb och i princip gratis att odla fram. Lever betydligt längre i akvariet än artemia.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Och artemian är inte för gammal?
              Hej Kjell! Jag kör med JBL Artemio Pur, bäst före Mars 2018.

              Jag misstänker att det är någotfel på produkten och har beställt artemia med utlovad kläckningsgrad på 95%. Väntar med spänning på leverans.



              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av ICC
                Du har inte funderat på att köra micromask istället? Mycket mindre jobb och i princip gratis att odla fram. Lever betydligt längre i akvariet än artemia.
                Tack för tipset. Det är något jag aldrig provat på. Finns det någon här som är villig att sälja mig en startkultur?

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Så nu har jag provat med ny artemia och resultatet är liknande.

                  Efter 30 timmar i 27 grader är resultatet en brandgul sörja på botten.

                  Äggen kläcks för skalen flyter upp till ytan när luftningen stängts av precis som dom ska. När jag tittar på den brandgula "sörjan" med lupp ser jag att vissa av dom rör på sig men de är inte frisimmande. De flesta är helt äggformade och man kan urskilja 2 svarta ögon. Några är lite mer avlånga och flera av dessa rör på sig. De verkar inte färdigutvecklade tycker jag. 30 timmar ska ju räcka med den temperaturen.

                  Sen har vi någon promille kläckta och helt normala frisimmande artemia också.

                  Till imorgon så har jag bytt ut saltet till ett medelhavssalt helt utan tillsatser. Med artemian från Utah som jag köpt från Tyskland kommer en tydlig produktspecifikation som säger att det ska vara 30-40 gram salt per liter vatten. Tydligt och bra.

                  Hjälper det inte att byta salt ska jag gå och hämta vatten i havet bara för att utesluta att det är något fel på det kommunala vattnet. Nästa steg blir att bygga en annorlunda kläckare. Hjälper inte det så finns det inte mycket annat att byta ut än akvaristen själv ...Skulle kunna prova med en ljuskälla också. Det har jag inte men jag har förstått att det kan vara bra med en ljuskälla på 2000 Lux för optimal kläckning.

                  Återkommer med resultat ifall någon orkar läsa. Jag ger mig inte!!!

                  PS. Matade yngel med den brandgula sörjan. Den äts med god aptit trots att den inte rör på sig.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Får fortfarande väldigt varierande resultat och för det mesta så får jag slå ut alltihop i vasken.

                    Har nu byggt nya kläckare och provar att kläcka bredvid en 60-watts skrivbordslampa i 28C. Får resultatet inom några timmar. Har även startat en sats med mineralvatten från de franska Alperna.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Senaste satsen:
                      • Ny kläckare
                      • 1 matsked Falksalt Grovkorningt Medelhavssalt utan tillsatser
                      • Algova Artemia Fransiscana 95%
                      • 1 Liter Falkenbergs kommunala vatten
                      • 1 knivsudd Bikarbonat
                      • 28-29 grader (Kontrollerar med termometer som sitter i flaskan)
                      • Ljuskälla
                      • 24 timmar
                      • Ny luftpump med lite bättre kapacitet

                      Resultat: Skiten åker ut i vasken. Knappt en enda simmande artemia.

                      Kommentar: Känns tråkigt att misslyckas med något som är busenkelt. Särskilt när jag försöker så hårt.

                      Åtgärd: Sätter en parallell sats (bara för att testa) men byter Medelhavssaltet mot Jozo Grovt salt utan jod (men med klumpförebyggande medel). Ökar saltmängden till 40 gram per liter vatten. Provar även INTE tillsätta Bikarbonat.

                      Nya kläckare
                      Senast redigerad av Gäst; 18 June 2016, 16:28.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej på er

                        Kläckningsomgången med mineralvatten har ett helt acceptabelt resultat. Det verkar som om även kläckningsomgången med 40 gr salt (och kranvatten) kommer att bli bra. Återkommer med resultat och så får vi se om jag kan dra några slutsatser av detta...

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Kläckningsomgången med 40 gr salt, kranvatten (utan bikarbonat) blev riktigt bra. Jag tror att jag har kommit på vad som var problemet.

                          Luftningen avslutar jag numera med ett sugrör som jag sticker ner i flaskan. Jag har försökt att få tag på ett sånt där grönt styvt rör 3-5 mm men Zoobutiker verkar mest ha hundmat idag och på de ställen jag besökt vet de inte ens vad artemia är för något. Jag har beställt en "ballonghållare" som bör kunna fungera. Fick tipset på ett amerikanskt forum.Så ett vanligt sugrör får fungera under väntetiden.

                          Tidigare misslyckade kläckningar så använde jag inget sugrör utan stack ned luftslangen ända ned i flaskan. För att slangen skulle ligga kvar på botten hade jag fäst den i en liten metalltyngd. Min teori är att metalltyngden eroderat i saltvattnet och avgett något ämne som artemian inte tål.

                          Nu när jag fått ordning på kläckningen verkar jag ju kunna variera rätt kraftigt med salthalt, bikarbonat (med/utan) och olika vatten utan att det gör någon jätteskillnad i resultatet. Jag kommer att testa att åter lägga i dessa metallbitar som ett experiment för att få saken bekräftad. Men just nu är min teori att det var det som ställde till det. Min förhoppning är att informationen kanske kan hjälpa någon annan, därav denna monolog.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Artemiakläckningen går numera utmärkt. Som reserv har jag mikromask. Den passar fint när ynglen är nykläckta och den lever ju länge och triggar igång huggreflexerna.

                            Här är en länk till en bild på min mikromask! Tusen tack ICC för hjälpen att komma igång med masken.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ska nog försöka mig på att ta en bild på artemian också. Återkommer ...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...