Äggsoppa på artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Gäst
    Gäst svarade
    Jag har tagit en snyggare bild på mikromasken (nematoderna) med blå belysning ovanifrån. Det ger en skön färgsättning i de annars ofärgade maskarna. Gillar denna bilden bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Blir imponerad av din (och några till här på forumet) skicklighet i fotografering. Det är väldigt kul att beskåda. Speciellt foto som har med akvaristik att göra och som är annorlunda och som man inte ser i vanliga fall. Förstorade närbilder är fascinerande.
    Tack ICC

    Foto är ett av mina stora intressen och det passar ju bra ihop med akvaristiken. Makrofotografering (bilder på nära håll) av både små och stora objekt kräver ofta en hel del planering för att bli bra. Nu ska jag odla upp artemian i storlek för jag tror att dom kan bli vackra motiv. En murarbalja i trädgården, salt, bikarbonat, lite äggula från hönsägg och en bit mossa. Vi får se om det kan bli något av det.Till hösten ska jag försöka ta många bilder på mina vuxna fiskar.

    Kameralinsen, en Canon EF 100mm f/2,8 USM Macro kommer att användas flitigt. Den är ganska ljusstark och ger ett begränsat skärpedjup vid korta avstånd och stora bländaröppningar. Man vill ju för det mesta inte se bakgrunden tydligt på en fiskbild.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Blir imponerad av din (och några till här på forumet) skicklighet i fotografering. Det är väldigt kul att beskåda. Speciellt foto som har med akvaristik att göra och som är annorlunda och som man inte ser i vanliga fall. Förstorade närbilder är fascinerande.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Nykläckt artemia är som sagt inte lätt att ta bilder på ... dels för att dom rör sig blixtsnabbt i förhållande till sin storlek men utöver det är dom skapade på ett otydligt sätt. Prova själv att ta bilder på nykläckt artemia utan mikroskop!

    Här är en bild, inte på planeter utan på några okläckta artemiaägg och något skal. Visst får man en känska av rymden när man ser bilden? Man ser tydligt strukturen på äggets yta, likt ett apelsinskal. Äggen höll sig helt stilla under fotosessionen. Tack ägg!



    Så till sist en samling på 10 st nykläckta artemia:

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Kul å läsa att din microkultur frodas!!! Jädrans tuff bild på masken du tagit. Ser framemot ett lika bra på en artemiakräfta!
    Tack ICC

    Artemian är lite svårare att ta bilder på, de är ju inte stilla en mikrosekund... Jag får fundera på hur jag ska få dom att lugna ner sig. De är inte så stora de små liven heller. Egentligen kanske man skulle ha ett mikroskop... Lägger ut en länk till en bild nedan. Hade gärna lagt in bilden direkt i inlägget men jag är inte gåldmedlem så det får jag inte lov att göra.

    Artemiabild försök 1

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av HammarbyHasse
    Artemiakläckningen går numera utmärkt. Som reserv har jag mikromask. Den passar fint när ynglen är nykläckta och den lever ju länge och triggar igång huggreflexerna.

    Här är en länk till en bild på min mikromask! Tusen tack ICC för hjälpen att komma igång med masken.
    Kul å läsa att din microkultur frodas!!! Jädrans tuff bild på masken du tagit. Ser framemot ett lika bra på en artemiakräfta!

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ska nog försöka mig på att ta en bild på artemian också. Återkommer ...

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Artemiakläckningen går numera utmärkt. Som reserv har jag mikromask. Den passar fint när ynglen är nykläckta och den lever ju länge och triggar igång huggreflexerna.

    Här är en länk till en bild på min mikromask! Tusen tack ICC för hjälpen att komma igång med masken.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Kläckningsomgången med 40 gr salt, kranvatten (utan bikarbonat) blev riktigt bra. Jag tror att jag har kommit på vad som var problemet.

    Luftningen avslutar jag numera med ett sugrör som jag sticker ner i flaskan. Jag har försökt att få tag på ett sånt där grönt styvt rör 3-5 mm men Zoobutiker verkar mest ha hundmat idag och på de ställen jag besökt vet de inte ens vad artemia är för något. Jag har beställt en "ballonghållare" som bör kunna fungera. Fick tipset på ett amerikanskt forum.Så ett vanligt sugrör får fungera under väntetiden.

    Tidigare misslyckade kläckningar så använde jag inget sugrör utan stack ned luftslangen ända ned i flaskan. För att slangen skulle ligga kvar på botten hade jag fäst den i en liten metalltyngd. Min teori är att metalltyngden eroderat i saltvattnet och avgett något ämne som artemian inte tål.

    Nu när jag fått ordning på kläckningen verkar jag ju kunna variera rätt kraftigt med salthalt, bikarbonat (med/utan) och olika vatten utan att det gör någon jätteskillnad i resultatet. Jag kommer att testa att åter lägga i dessa metallbitar som ett experiment för att få saken bekräftad. Men just nu är min teori att det var det som ställde till det. Min förhoppning är att informationen kanske kan hjälpa någon annan, därav denna monolog.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Hej på er

    Kläckningsomgången med mineralvatten har ett helt acceptabelt resultat. Det verkar som om även kläckningsomgången med 40 gr salt (och kranvatten) kommer att bli bra. Återkommer med resultat och så får vi se om jag kan dra några slutsatser av detta...

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Senaste satsen:
    • Ny kläckare
    • 1 matsked Falksalt Grovkorningt Medelhavssalt utan tillsatser
    • Algova Artemia Fransiscana 95%
    • 1 Liter Falkenbergs kommunala vatten
    • 1 knivsudd Bikarbonat
    • 28-29 grader (Kontrollerar med termometer som sitter i flaskan)
    • Ljuskälla
    • 24 timmar
    • Ny luftpump med lite bättre kapacitet

    Resultat: Skiten åker ut i vasken. Knappt en enda simmande artemia.

    Kommentar: Känns tråkigt att misslyckas med något som är busenkelt. Särskilt när jag försöker så hårt.

    Åtgärd: Sätter en parallell sats (bara för att testa) men byter Medelhavssaltet mot Jozo Grovt salt utan jod (men med klumpförebyggande medel). Ökar saltmängden till 40 gram per liter vatten. Provar även INTE tillsätta Bikarbonat.

    Nya kläckare
    Senast redigerad av Gäst; 18 June 2016, 17:28.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Får fortfarande väldigt varierande resultat och för det mesta så får jag slå ut alltihop i vasken.

    Har nu byggt nya kläckare och provar att kläcka bredvid en 60-watts skrivbordslampa i 28C. Får resultatet inom några timmar. Har även startat en sats med mineralvatten från de franska Alperna.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Så nu har jag provat med ny artemia och resultatet är liknande.

    Efter 30 timmar i 27 grader är resultatet en brandgul sörja på botten.

    Äggen kläcks för skalen flyter upp till ytan när luftningen stängts av precis som dom ska. När jag tittar på den brandgula "sörjan" med lupp ser jag att vissa av dom rör på sig men de är inte frisimmande. De flesta är helt äggformade och man kan urskilja 2 svarta ögon. Några är lite mer avlånga och flera av dessa rör på sig. De verkar inte färdigutvecklade tycker jag. 30 timmar ska ju räcka med den temperaturen.

    Sen har vi någon promille kläckta och helt normala frisimmande artemia också.

    Till imorgon så har jag bytt ut saltet till ett medelhavssalt helt utan tillsatser. Med artemian från Utah som jag köpt från Tyskland kommer en tydlig produktspecifikation som säger att det ska vara 30-40 gram salt per liter vatten. Tydligt och bra.

    Hjälper det inte att byta salt ska jag gå och hämta vatten i havet bara för att utesluta att det är något fel på det kommunala vattnet. Nästa steg blir att bygga en annorlunda kläckare. Hjälper inte det så finns det inte mycket annat att byta ut än akvaristen själv ...Skulle kunna prova med en ljuskälla också. Det har jag inte men jag har förstått att det kan vara bra med en ljuskälla på 2000 Lux för optimal kläckning.

    Återkommer med resultat ifall någon orkar läsa. Jag ger mig inte!!!

    PS. Matade yngel med den brandgula sörjan. Den äts med god aptit trots att den inte rör på sig.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Du har inte funderat på att köra micromask istället? Mycket mindre jobb och i princip gratis att odla fram. Lever betydligt längre i akvariet än artemia.
    Tack för tipset. Det är något jag aldrig provat på. Finns det någon här som är villig att sälja mig en startkultur?

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Och artemian är inte för gammal?
    Hej Kjell! Jag kör med JBL Artemio Pur, bäst före Mars 2018.

    Jag misstänker att det är någotfel på produkten och har beställt artemia med utlovad kläckningsgrad på 95%. Väntar med spänning på leverans.



    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...